Digital specialist

Tilbage til alle indlæg

Komplet guide til opsætning af Google My Business

Sidst opdateret d. 7. november 2022

Når du driver en lokal virksomhed, er det vigtigt, at kunderne kan finde din forretning! Jeg plejer at sammenligne virksomheder, som ikke har en Google My Business profil sådan her:

Din nye butik er lokaliseret på en sidegade til strøget, og du har gjort udsmykningen og indretningen af den klar, så alt bare spiller. Men, du har glemt at sætte skilte op på strøget der viser kunderne, at din butik er lige nede af sidegaden. Tænk, hvor mange kunder du ville gå glip af.

Med Google My Business (Google Places) kan du placere din virksomhed på landkortet, og fremkomme i søgeresultater, når folk søger efter din virksomhed eller dit brand. Det hjælper dig med at få flere besøg til din hjemmeside, flere opkald eller flere besøg i butikken. Dine kunder kan faktisk bede Google om, at lede dem direkte hen til din forretning, via GPS. Og vi ved jo, at der faktisk er ret mange, som går rundt med deres telefoner i dag, ikke? Selvom de befinder sig midt på strøget.

Jeg vil i denne trin-for-trin guide vise dig, hvordan du selv opretter og opsætter en professionel Google My Business profil, så du kan hjælpe dine kunder med at finde dig. Og fik jeg nævnt, at Google My Business er helt gratis at oprette? Lad os komme i gang.


Oprettelse af Google My Business profil

Start med at gå til Google Business her, og log ind med dit Google ID (Gmail). Har du ikke en gmail, så opret en her først.

OBS! Hvis du finder en eksisterende Google My Business profil for din virksomhed når du søger, og du ikke kan få adgang, så læs her, hvordan du anmoder om ejerskab.

Google Business indeholder samtlige lokationer (steder), som du har oprettet en My Business profil til. Fra Google Business dashboard kan du administrerer dem alle under én Google konto. Men vi går ud fra, at du ikke har oprettet nogen endnu. For at oprette en Google My Business profil, tryk på “Tilføj et nyt sted” i menuen til venstre.

Virksomhedsnavn

Skriv her navnet på din virksomhed. Google tjekker først, om din virksomhed allerede er registreret under det navn, som du har skrevet. Hvis du er sikker på, at din virksomhed ikke er oprettet, så kan du trykke på “Tilføj din virksomhed til Google”. Når du skriver navnet på din virksomhed, så husk at skrive det “præcise” navn, ikke noget med “Troværdig Tømrermester Hansen” – blot “Tømrermester Hansen”.

Har du flere lokationer, så lad være med at angive den geografiske placering i navnet. Google kan godt skeldne mellem dine forskellige lokationer, selvom de er meget tæt på hinanden, og har samme navn.

Kategori

Du skal nu vælge den kategori, som passer bedst til din virksomhed. Det gør det nemmere for personer, at finde dig, hvis de leder efter virksomheder som din. Hvilken kategori du vælger har også indflydelse på, hvorvidt du kan skabe brand dominans inden for dit brancheområde. Brand dominans betyder, at din My Business Profil fremkommer i søgeresultaterne, selvom man ikke har skrevet det direkte navn på virksomheden. Bemærk, at brand dominans er svært at etablere, hvis konkurrencen er stor.

Start med at skrive de kategorier, som du umiddelbart mener er relevante. Du får med det samme de muligheder frem, som er tilgængelige. Er du ikke helt sikker på, hvilken kategori du skal vælge, så prøv at Google dine konkurrenter, og fokuser på dem, som fremkommer først på søgeord, som er relevante inden for din branche. Eksempelvis de første, som fremkommer på “Tømrer Aarhus”. Kategorien står lige under “virksomhedsnavnet”.

Du kan vælge én primær kategori, og 10 sekundære kategorier. Det giver sig selv, at den mest relevante bør være din primære. Du kan selvfølgelig redigere kategorierne efter oprettelse også.

Lokation

Vælg dernæst, hvorvidt du ønsker at synliggøre din virksomheds lokation. Hvis du eksempelvis ikke har nogen fysisk lokation og måske driver en webshop, så er det ikke relevant at synliggøre din virksomhedsadresse. Vælg i dette tilfælde “Nej”.

I dette eksempel vælger vi “Ja”. Du bedes derefter skrive din virksomhedsadresse.

Når du indtastet adresseoplysningerne bliver du spurgt, om du servicerer eller leverer i andre serviceområder. Hvis du eksempelvis har en fysisk butik i Aarhus, uden nogen webshop, er det ikke relevant at dukke frem i søgeresultaterne, hvis der er søgt på “København”. Vælg i det tilfælde “Nej, det gør jeg ikke”. I dette eksempel vælger vi “Ja, jeg betjener også kunder andre steder”.

Google forslår med det samme serviceområder, som er nærtliggende den lokation, som du lige har indtastet. Du kan skrive så mange serviceområder du ønsker. Hvis du servicere hele Jylland, så vælg “Jylland” i stedet for at skrive samtlige bynavne. Resultatet er det samme.

Kontaktoplysninger

Indtast telefonnummer og hjemmesideadresse. Husk, at skrive den korrekte sti til hjemmesiden. Eksempelvis https://www.mortenbaek.dk og ikke mortenbaek.dk. Er du ikke sikker, så besøg din hjemmeside og kopier URL’en. Hvis du ikke har en hjemmeside, så vælg “Jeg har ikke brug for et website”.

Bekræft oplysningerne

Hvis du er sikker på, at alle oplysninger du har indtastet er korrekt, så igangsæt oprettelsen ved at trykke på “Afslut”.

Google skal være sikker på, at det nu også er din virksomhed du har indtastet. Måden Google gør dette på er ved at sende dig et brev med posten, hvor der står en unik kode i, som du skal bruge til at vertificere din Google My Business profil. Det er derfor vigtigt, at du skrive den korrekte adresse, og ikke en postboks.


Opsætning af Google My Business profil

Før du kan fuldføre selve oprettelsen af din Google My Business profil, er det nødvendigt at udfylde tjenester, virksomhedsbeskrivelse og billeder.

Tjenester

Tilføj de tjenester eller ydelser, som din virksomhed tilbyder. Hvis de ikke fremkommer som en mulighed, så kan du tilføje dine egne. Jeg anbefaler at du prøve at tilføje så mange som muligt. Dine servicetjenester har som sådan intet med selve resultatet af kunders søgning, men det giver dem et bedre billede af, hvad du tilbyder når de skimter din Google My Business profil.

Virksomhedsbeskrivelse

Beskriv din virksomhed. Benyt eventuelt en “om os” tekst fra din hjemmeside – ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen. Du har 750 tegn at gøre godt med.

Billeder

Vis din butiks face, kontor, produkter m.m. Det er altid en god idé at visualisere, hvad der er kendetegnende for din virksomhed. Billederne vil ligeledes bliver vist på søgningerne i Google, og kan være med til at fremme udstrålingen og synligheden.

Dine billeder ser bedst ud på Google, hvis de opfylder følgende standarder:

  • Format: JPG eller PNG.
  • Størrelse: Mellem 10 kB og 5 MB.
  • Anbefalet opløsning: 720 x 720 pixels.
  • Minimumopløsning:  250 x 250 pixels.
  • Kvalitet: Billedet skal være i fokus, veloplyst og ikke være redigeret i større grad eller gøre overdreven brug af filtre. Billedet skal med andre ord repræsentere virkeligheden.

Sådan!

Nu skal du blot trykke på “Fortsæt” og så er din Google My Business profil oprettet.

Du har nu opsat de nødvendige oplysninger. På dit dashboard/start kan du se overblikket over din profil. Der står bl.a. at du mangler at bekræfte den. For at din Google My Business profil kan offentliggøres skal du bekræfte med den unikke kode, som du får tilsendt med posten på den adresse, som du har indtastet. Det er forskelligt, men der kan få op til 6 uger inden du modtager brevet (det plejer at gå hurtigere).

Imens kan du færdiggøre og finpudse profilen, så den står 100% klar til at blive offentliggjort.


Finpudsning

På dit dashboard kan du finde alle de informationer og beskeder, som Google mener er relevant for dig. Bl.a. kan du se, hvor meget du mangler at udfylde på din profil for at blive 100% færdig.

Åbningstider

Som billedet ovenover illustrerer mangler åbningstider og et logo. For at tilføje åbningstider kan du enten trykke på +-ikonet, eller du kan trykke på “Oplysninger” i venstre sidemenu, hvor du kan redigere alle oplysninger tilknyttet din profil.

Tilføj din virksomheds logo, så kunder hurtigt kan spotte din forretning. For at tilføje et logo kan du på dit dashboard trykke på +-ikonet ud fra “Tilføj logo” under sektionen, som viser, hvor meget du har udfyldt af din profil. Du kan også tilføje dit logo under menupunktet “Billeder” i venstre sidemenu.

Når du har trykket på “Tilføj logo” eller “Tilføj billeder” får du mulighed for at uploade et logo, et forsidebillede og en video.

Logoet er ligesom dit profilbillede på Facebook. Det er synligt, når du slår et billede op, offentligøre et opslag eller besvarer en anmeldelse.

Forsidebilledet er dit “ansigt udadtil”. Det er billedet, som er synligt i søgeresultaterne på Google og Google Maps – med andre ord er det elementet, som helst skal fange øjet først.

Videoen fungerer på samme måde som forsidebilledet.

For at tilføje et logo, tryk på “Vælg billede” under sektionen logo. Upload det og tryk derefter gem.

Gør det samme ved “Forsidebillede” og/eller video.


Fremhæv dine ydelser eller produkter

Produkter

Dine oprettede produkter kan ses i din Google My Business profil, både i søgeresultaterne og inde på selve profilen. Google Posts er vigtigt at bruge, fordi det giver dig mulighed for at skelne dig ud fra dine konkurrenter, som måske tilbyder præcis de samme ydelser eller produkter som dig.

Du kan faktisk give dine kunder mulighed for at se dine ydelser eller produkter samt deres pris, inden de rent faktisk besøger din hjemmeside. Herunder ses et eksempel for storformatbanner.dk, hvor vi har oprettet flere af vores produkter. Produkterne linker direkte til produktsiderne på hjemmesiden, hvilket gør købsrejsen et trin mindre.

Et stærkt markedsføringstiltag, som næsten er for skørt ikke at udnytte. Især fordi det er lynhurtigt at oprette.

For at oprette et produkt skal du tilgå menupunktet “Produkter” i venstre sidemenu, og derefter trykke på “Tilføj et produkt”. Et produkt består af et produktbillede, produktnavn, kategori, pris, beskrivelse og destination (link).

Produktbilledet skal helst være kvadratiske for at hele motivet kommer med samt mindst være 720 x 720 px og helst ikke større end 3200 x 3200 px.

Afhænger prisen af dine produkter af, hvilken type/variation der vælges, kan du over prisfeltet vælge “Prisinterval”. Dette giver dig mulighed for at skrive en minimum og maks pris.

Jeg anbefaler helt klart at oprette så mange af dine produkter, som du har tid til – og for at gøre det mere overskueligt kan du tilmed sortere produkterne i valgfrie kategorier.

Slutteligt skal det nævnes, at der skelnes mellem Produkter og Serviceydelser i My Business, hvor kun produkter fremkommer i søgeresultaterne og er synlige på profilen. Derfor anbefaler jeg, at du også skriver dine ydelser/services ind under produkter. Eksempelvis, hvis du har et rengøringsfirma, så vil jeg lave en produktoprettelse for “Algebehandling”, “graffitirens”, “Facaderens” osv.

Serviceydelser

Serviceydelser er ikke noget, som visuelt kan ses i din My Business profil på computeren, men det kan de på mobiltelefoner, og derfor er de pokkers vigtige at tilføje – for langt de fleste besøg kommer i dag fra mobiltelefoner (det kan ikke overraske nogen mere).

Serviceydelser består af dine tjenester, som fordeles i udvalgte kategorier.
Da du oprettede profilen skulle du vælge, hvilken kategori der var mest relevant din virksomhed – den kategori bliver så den primære kategori og giver dig nu mulighed for at tilføje din virksomheds tjenester/ydelser under.

For at oprette disse, tryk på “Serviceydelser” i venstre sidemenu.

I eksemplet herunder er virksomheden en tandlæge, og er derfor i kategorien “Tandlæge”. For at tilføje services i den kategori, skal du trykke på “+ Tilføj endnu en tjeneste”. Hvis du ikke mener, at dine tjenester hører til denne kategori, kan du vælge endnu en virksomhedskategori ved at trykke på knappen “+ Tilføj endnu en virksomhedskategori”.

Når du har trykket på “+ Tilføj endnu en tjeneste” fremkommer et pop-up vindue, hvor du skal vælge din tjeneste. Google viser dig først nogle anbefalet tjenester (baseret på din tjeneste, som der er flest søgninger på). I eksemplet nedenfor kan der kun vælges Tandpleje”. For at vælge tjenester trykke jeg blot på den anbefalede tjeneste,og derefter trykke “Gem”.

Men det kunne jo også være, at jeg ønskede at tilføje flere tjenester, som ikke anbefales af Google. For at tilføje en ny tjeneste, skal den først oprettes. Når du har trykket på “Tilfø endnu en tjeneste” kan du oprette dine egne tjenester og tilføje ved at trykke på “Tilføj en tilpasset tjeneste”, og efterfølgende indtaste de nødvendige oplysninger.


Fremhæv særlige tilbud eller begivenheder

Opslag på Google My Business (Google Posts) fungerer ligesom du er vant til det, på eksempelvis Facebook og andre sociale medier. Opslag via Google My Business har ingen indflydelse på selve SEO-værdien, men kan alligevel være med til at øge sin hjemmesides besøgstal og øge konverteringsraten.

Hvis din Google My Business profil fremkommer efter en søgning, vil dine opslag blive vist under dine virksomhedsoplysninger.

Google opslag kan normalt opdeles i 3 forskellige typer, men i disse COVID-19 tider har Google indført endnu en type med fokus på Corona-opdateringer. Jeg vil vise dig, hvordan du opretter hver type opslag, og hvilken effekt de hver i sær har. Start med at trykke på “Opslag” i venstre sidemenu, hvis du ikke allerede har gjort det.

COVID-19 opdatering

Tryk på COVID-19-opdatering. Et COVID-19 opslag indeholder kun tekst og en CTA (et link til f.eks. din hjemmeside). Opslaget bliver vist nederst sammen med dine andre opslag.

Tilbud

Et tilbud består, som udgangspunkt af et billede, tilbuddets titel samt start- og slut dato. Nederst kan du trykke på “Tilføj flere oplysninger (valgfrit)” for at tilføje et link til eksempelvis din hjemmeside, en kuponkode i forbindelse med eventuelle tilbudskampagner, yderligere info om tilbuddet samt eventuelle vilkår og betingelser. Tilbuddet forsvinder automatisk når slutdatoen for tilbuddet er nået.

Nyheder

Også kaldet opdatering. En nyhed består simpelt og enkelt af et billede, tekst og et link – som du sikkert kender det fra Facebook eller din hjemmeside/blog.

Begivenheder

Misforstå ikke “begivenhed” i Google My Business med begivenheder på Facebook! En begivenhed på Google My Business fungere egentlig ligesom et tilbud, blot uden “mulighed for kuponkode. Men ligesom ved tilbud forsvinder begivenheder automatisk igen når slutdatoen er nået. Desuden kan du linke ind til din Facebook side eller hjemmeside, hvis du skal kunne styre tilmeldinger osv.


Lær mere om din kunder og vis deres tilfredshed

Med Google My Business kan du få et dybdegående indblik i, hvordan personer har søgt efter din virksomhed. Hvor mange der har ringet direkte din dig via telefonnummeret på din profil. Hvor mange gange din virksomhed er blevet vist i lokale søgninger på Googles søgemaskine og i Google Maps m.m.

Indsigt

Alle disse informationer finder du under menupunktet “Indsigt”.

Hvis vi ser på nedenstående eksempel, kan vi her danne os et overblik over, hvordan kunderne finder din Google My Business. Her kan vi se, at langt de fleste personer har fundet profilen via begrebet “Opdagelse”. Dernæst “Direkte” og på tredjepladsen “Brandet”.

Opdagelse indeholder de kunder, der finder din virksomhedsprofil ved at søge efter en kategori, et produkt eller en tjeneste.

Direkte er personer, som har søgt direkte efter dit virksomhedsnavn eller adressen.

Brandet er, når personer finder frem til din Google My Business profil ved at søge på brands relateret til din virksomhed. Eksempelvis hvis din virksomhed er sælger bannere, tryksager og reklameflag, så kan et relateret brand være “Storformatbannere”.

Anmeldelser

At have gode anmeldelser på Google My Business er ikke kun godt ift.din virksomheds billede ud af til. Det gavner også rangeringen ift. til dine konkurrenter. Hvis din virksomhed og din konkurrent eksempelvis begge er låsesmede og er beliggende i Aarhus, så er det umiddelbart svært for Google at bestemme, hvilken Google My Business profil den skal vise først, når en person søger på “Låsesmed Aarhus”. Her er anmeldelser en væsentlig faktorer, da Google rangere “ligeværdige” Google My Business profiler ud fra, hvilken profil der har flest og højest anmeldelser.

For at få et overblik over dine anmeldelser skal du klikke på “Anmeldelser” i venstre sidemenu:

Du kan her se et overblik over alle de anmeldelser du har fået. Du kan desuden besvare anmeldelserne, hvilket jeg anbefaler. Det er bare rigtig god service. Ikke mindst, når det er de mere negative anmeldelser. Nør eventuelt, hvorfor kunden har været utilfreds. Hvis du nu har chancen for at konverterer en utilfreds kunde til en positivt – også selvom chancen måske er lille, så er det da det værd. For at svare på en anmeldelse skal du blot klikke på “Svar” som er vist under hver anmeldelse.

Bemærk, at du ikke kan slette anmeldelser. Det er kun muligt at rapporter anmeldelser, såfremt sproget er upassende eller lignende. Når du har rapporteret en anmeldelser går der noget tid, da Google manuelt skal gennemgå den, og vurderer, hvorvidt sproget er for upassende. For at rapporter en anmeldelse skal du klikke på i 3 prikker i højre side ud for hver anmeldelser og vælge “Rapportér som upassende”.

Sådan! Din Google My Business profil står nu klar

Du har nu udfyldt alt det nødvendige for at din Google My Business profil virker præsentabel og imødekommende over for dine potentielle kunder.

Du skulle også gerne have fået et indblik i, hvordan du nemt og elegant kan administrerer profilen.

Hvis du har lyst til at lære mere om, hvordan du synliggør din virksomhed på de sociale medier, så har jeg lavet en guide til Opsætning af en virksomhedsside på Facebook og hvordan du kan benytte Facebook annoncering med den.


F.A.Q. om Google My Business

Ja. Google My Business er 100% gratis at benytte. Du kan administrere din virksomhedsprofil direkte fra googles søgemaskine eller fra din Google My Business konto.

Gå til google.com/business og tryk på "Log ind" øverst i højre side. Log derefter ind med din google-konto.

Google My Business er din virksomheds online visitkort. Profilen indeholder kontaktoplysninger, anmeldelser og vigtigst af alt. Din virksomheds adresse, som bliver markeret på Google Maps. Det betyder, at din virksomhed også fremstår, eksempelvis når folk benytter Google Maps til GPS.

Guides til bedre digital forståelse

Jeg forsøger at holde alle mine blogindlæg opdateret, så de matcher nutidens trends og strategier. Mit motto er, at vækst kommer gennem læring, så jeg håber, at du kan bruge mine tips og tricks.

Har du spørgsmål eller ønsker du at jeg tager et kig på din virksomheds markedsføring, så kontakt mig endelig her.

Lignende guides