Digital specialist

Tilbage til alle indlæg

Guide til opsætning af Facebook virksomhedsside

Sidst opdateret d. 6. november 2022

I denne trin-for-trin guide tager jeg dig gennem oprettelse og opsætning af en Facebook virksomhedsside.

Facebook er i dag det mest populære sociale medie i verden, både privat, men også erhvervsmæssigt. Der er over 80 millioner Facebook virksomhedssider oprettet allerede, og med en trafikstrøm på over 750.000.000 unikke besøgende, hver måned, er det skørt ikke at være der, hvor dine kunder er.

Med den store mængde af trafik, giver Facebook mange muligheder for virksomheder og organisationer. Nedenfor ses nogle af de måder du kan bruge en Facebook virksomhedsside på:

  • Bliv fundet af besøgende, der søger efter din service eller dit produkt.
  • Skab et fællesskab for at forbinde og engagere med potentielle kunder.
  • Brug Facebook til at konvertere dine nye potentielle kunder til rigtige kunder.

Jeg vil i denne trin-for-trin guide vise dig, hvordan du opretter og opsætter din virksomheds nye Facebook virksomhedsside helt fra bunden – så du kan være helt sikker på, at du får oprettet din side korrekt, og at du udnytter alle tilgængelige funktioner. Til sidst giver jeg dig et par gode tips med på vejen.


Opret din Facebook virksomhedsside

Facebook har for nyligt udviklet et mere lækkert og visuelt værktøj, når du skal oprette en virksomhedsside. Tilgå linket herunder for at starte med at oprette din side.

Gå til Facebooks oprettelsesværktøj for virksomhedssider

Værktøjet lader dig se dine indtastninger med det samme, så du får et bedre overblik over, hvordan sin virksomhedsside kommer til at se ud.

Start med at udfylde navnet på din virksomhedsside. Det er ofte en god idé at skrive dit officielle firmanavn – husk på, at folk vil søge efter firmanavnet, hvis de skulle finde din virksomhed på Facebook.

Det vil sige, undlad at bruge overflødige ord såsom “Den officielle side for *Firmanavn*”.

Kategori(er)

Vælg derefter hvilke kategorier din virksomhed passer bedst i. Du kan blot begynde at skrive de første par ord på kategorier, som du tænker vil passe godt. Derefter viser Facebook dig de tilgængelige kategorier. Hvis du ikke er helt sikker på, hvilke kategorier du hører inden for, kan du blot vælge én til at starte med. Du kan altid fjerne eller tilføje flere senere.

Beskriv din virksomhed

Slutteligt skal du beskrive din virksomhed. Kom gerne ind på hvilke services/ydelser din virksomhed tilbyder, eller hvilke produkter din virksomhed sælger. Du kan skrive op til 255 ord, så prøv at være short, sweet, and to the point.

Tryk på den blå knap “Opret side” nederst.


Opsætning af din Facebook virksomhedsside

Efter din side er oprettet, kan du nu indsætte dit profilbillede og coverbillede. Du kan se, at der er kommet 2 muligheder mere under beskrivelsesfeltet.

Profilbillede på din FB-virksomhedsside

Profilbilledet er det “lille” runde billede, og er placeret til venstre for virksomhedssidens navn. En god idé er, at benytte din virksomheds eksisterende logo, så der holdes en rød tråd i virksomhedens brand. Men inden du uploader profilbilledet til Facebook, så skal du sikre, at dimensionerne er korrekte, så det ikke pixelerer og derved ser uprofessionelt ud.

Profilbilledet skal minimum være 180 x 180 pixels.

Dernæst, så beskærer Facebook automatisk billedet endnu mere, da formatet er cirkulært. Så sørg for, at logoet eller motivet ikke er placeret helt ud i hjørnerne, og gerne midt i billedformatet.

Et forslag er, at gemme dit profilbillede som filtypen PNG og ikke som JPG. Selvom Facebook anbefaler JPG, så har jeg erfaring med, at kvaliteten bare er bedre som PNG.

Når du har tilføjet profilbilledet, kan du se hvordan det ser ud i højre side. Hvis du er tilfreds, så lad os gå videre til coverbilledet.

Coverbillede på din Facebook virksomhedsside

Coverbilledet skal uploades i dimensionerne: 828 x 315 pixels.

Ligesom med profilbilledet, så sørg for at have dit motiv eller din tekst placeret midt i billedet, og ikke helt ud til kanten. Coverbilledet bliver beskåret en smule når siden ses fra mobiltelefoner.

Coverbilledet er ofte det der springer i øjnene først, når besøgende ser din virksomhedsside. Derfor er det ikke helt ligegyldigt, hvad du præsenterer i coverbilledet. Som noget “næsten nyt i skrivende stund” kan du tilføje en video i stedet for et billede. Vi ved, at alt hvad der bevæger sig, har en tendens til at springe i øjnene først – så hvis du ønsker at skille dig ud fra mængden, så anbefaler jeg at tilføje en video. Facebook lader dig dog kun tilføje billeder i denne proces, så vi vender tilbage til hvordan du udskifter coverbilledet med en video senere i denne guide.

Ligesom profilbilledet, så anbefaler jeg at uploade billedet i filtypen PNG, fordi kvaliteten er en smule bedre.

Når du har uploadet billedet, kan du se hvordan det ser ud i højre side.

Oprettelse af Facebook virksomhedsside

Er du tilfreds, så fortsæt processen ved at trykke “Gem” nederst (forhåbentlig er din virksomhedsside flottere end ovenstående).

Sådan! Nu har du officielt lavet din virksomhedsside, og kan nu findes – enten via søgning på Facebook eller ved at skrive URL’en direkte ind i adressefeltet.


Finpudsning af din Facebook virksomhedsside

Du har nu de grundlæggende ting på plads, og din virksomhedsside lever op til Facebooks krav. Men der er stadig flere ting, som vi kan gøre.

Under menupunktet “Rediger sideoplysninger” finder du bl.a. brugernavnet for virksomhedssiden, kontaktoplysninger, åbningstider m.m. Så tryk på menupunktet “Rediger sideoplysninger” for at tilføje flere informationer.

Brugernavn

Vi starter med brugernavnet. Du finder feltet til brugernavnet i toppen af siden under sektionen “Generelt”, lige under navnet på din virksomhedsside. Det er ikke nødvendigt at tilføje et brugernavn, men det har sine fordele. For det første fordi, at det er lettere for folk at fremsøge virksomhedssiden når de søger på Facebook. For det andet, fordi du kan specificere en mere indbydende URL til din virksomhedsside. En virksomhedsside uden brugernavn har en lang og kringlet URL, som ingen kan huske. Eksempelvis har ovenstående eksempel URL’en:

https://www.facebook.com/Awesome-Firma-AS-105749157887431

Det er der ingen der kan huske. Men efter at jeg ændrer brugernavnet, i dette tilfælde til AwesomeFirma”, ser URL’en således ud:

https://www.facebook.com/AwesomeFirma/

Meget mere indbydende. Teknikken her er, at vælge et brugernavn som er genkendeligt, og selvfølgelig i rød tråd med dit virksomhedsnavn – da det er det, som folk højst sandsynligt vil søge efter.

Kategorier

Kategorier

Som nævnt tidligere, så er det muligt at tilføje flere kategorier. Kategorierne du vælger, bestemmer hvilke sideoplysninger du har mulighed for at udfylde. Jeg vil ikke gå i detaljer herom, da det kræver et helt blogindlæg for sig selv. Det vigtigste er, at det ikke er skadeligt at vælge så mange relevante kategorier som muligt. Dertil skal det også nævnes, at det er vigtigt, ikke at vælge en masse kategorier som SLET ikke er relevante. En skoforretning behøver eksempelvis ikke mere end disse to, som vist i eksemplet her.

Kategorier på Facebook virksomhedsside

Kontaktoplysninger

Nu til noget som i den grad er vigtigt! Din virksomheds kontaktoplysninger. Oplysningerne består af e-mail, telefonnummer og website-adresse. Facebook har for nyligt tilføjet landekoder til telefonnummeret, så du ikke selv behøver at indtaste det (+45 for Danmark eksempelvis). Hvis din virksomhed ikke har en hjemmeside, har du mulighed for at fjerne markeringen i tjekboksen under feltet, så der ikke fremgår noget punkt for link til en hjemmeside.

Kontaktoplysninger

Lokation

Har du en fysisk butik, kan det være en god idé at vise folk hvor butikken ligger. Under sektionen “Lokation” kan du skrive din adresse ind, og Facebook vil derefter automatisk vise lokationen på et kort. Har du ikke nogen fysisk lokation i forbindelse med din virksomhed (det kan være, at du blot har en webshop), og du ikke ønsker at udlevere din privatadresse, kan du krydse af i feltet: “Min side har ikke nogen lokation” lige under kortet.

Du kan ydermere vælge, om du kører ud og besøger kunder, eller om dine kunder kan købe dine tjenester/produkter via en hjemmeside. Du finder disse tjekbokse under fanen “Additional location details”.

Lokation

Serviceområde

Hvis du har et bestemt serviceområde, kan du også informere om dette. Under sektionen “Serviceområde” kan du vælge op til 10 nabolag, områder eller byer. Min anbefaling er, at du kun skal udfylde denne sektion hvis du har et fast serviceområde, og ikke har nogen fremtidsplaner om at udvide det.

Åbningstider

Åbningstider er selvfølgelig vigtigt – især hvis du har en fysisk butik. Du kan vælge mellem “Altid åben”, “Permanent lukket”, “Åben på bestemte tidspunkter” eller “Der er ingen tilgængelige åbningstider at vise”. Sørg altid for at have disse oplysninger opdateret, da det vises i søgeresultaterne, hvorvidt din virksomhed har åbent eller ej.

Åbningstider på virksomhedsside

Slutteligt har du mulighed for at tilføje en politik om personlige oplysninger / privatlivspolitik. Du har sågar mulighed for at linke direkte til en privatlivspolitik på din hjemmeside, så du ikke behøver at kopiere hele teksten ind på Facebook.

Du har også mulighed for at skrive et “Impressum”. Impressum er en kort tekst hvor du nævner ejerskabet for din virksomhed. I Tyskland og i Østrig er det f.eks. lovpligtigt at inkludere ejerskab af alle dokumenter, bøger, udgivelser osv. fra virksomheder. Men i Danmark er dette endnu overflødigt.

Mere på virksomhedsside

Din Facebook virksomhedsside er nu klar. Så er det i gang!

Husk på, at en inaktiv virksomhedsside på Facebook ikke afspejler nogen positive sider af din virksomhed. Hvis du ikke har overskuddet til at være aktiv, eller hvis du mener en Facebook virksomhedsside blot skal passe sig selv, så skader du din virksomhed mere, end hvis du slet ikke havde en virksomhedsside.

Men du har sikkert, som så mange andre, oplevet, at det kan være svært at finde ud af hvad der kendetegner et godt opslag og hvad der er spild af tid? Derfor vil jeg afrunde denne trin-for-trin guide med en liste over tips, som er gode at have i baghovedet, når du skal markedsføre din virksomhed på Facebook.

Fortæl den gode historie

Ikke alt den salgssnak! Bring i stedet den gode historie på banen. Det er ikke for at sige, at skarpe tilbud på dine produkter eller tjenester ikke er gode salgsargumenter. Men det er som sådan ikke prisen, som får dine potentielle kunder til at længes efter produktet.

Er du eksempelvis skosælger, og har du tilbud på ECCO vandrestøvler? Så lad være med kun at fokusere på prisen. Koncentrer dig i stedet om de gode historier, som vandrestøvler får en til at tænke på. Upload en video eller et billede af en vandretur, bjergbestigning eller andre naturskønne scenarier – gerne med den varme sol i baggrunden. Så taler vi i stedet til følelserne og prisen er blot med til at skubbe kunden de sidste 10% mod køb. Er du eksempelvis frisør og har tilbud på diverse hårsprays, så vis dine følgere en smagsprøve på de forskellige hårsprays. Det kan eksempelvis foregå ved at uploade videoer der demonstrerer, hvordan man bruger produktet til at sætte forskellige frisurer.

More than words

En god huskeregel er: tilføj altid et billede eller en video til dine opslag. Der findes mange undersøgelser som viser, at interaktionen og synligheden for et opslag, bliver langt højere hvis der er tilføjet billeder eller video. Tekst alene fanger simpelthen ikke øjet.

Er du i tvivl om størrelsesforhold, formater osv. vedrørende billeder og videoer på Facebook? Så læs min oversigt over formater og kravsspecifikationer til medieindhold på Facebook her.

Husk at linke (henvise)

Er du til stede på flere platforme? Har du en hjemmeside, andre sociale medier eller Google My Business (Læs komplet guide til Google My Business her)? Så husk at binde dem sammen med dine sociale medier og omvendt. Har du skrevet en nyhed på din hjemmeside, så skriv en teaser på Facebook med et link til din nyhed. På den måde knytter du medierne sammen. Det er især et godt trick hvis du er i gang med at bygge en online tilstedeværelse på et socialt medie. Generelt vil det også skaffe flere besøgende til din hjemmeside.


F.A.Q. om Facebook virksomhedsside

Log ind på Meta Business Suite (business.facebook.com) og tryk på "Indstillinger" nederst i venstre sidemenu.

Du kan her skifte navnet på din Facebook-side ved at trykke på "Rediger" ud for navnet. Du kan også skifte URL'en i samme omgang.

Bemærk, at du ikke kan skifte navn før om 7 dage igen.

Log ind på Meta Business Suite (business.facebook.com).

Tryk derefter på "Indstillinger" for neden i venstre sidemenu.

Tryk på "Privatindstillinger" og derefter på "Oplysninger om Facebook-side".

Tryk på "Vis" ud for "Deaktiver din side midlertidigt, eller slet den permanent".

Vælg enten "Deaktiver side" eller "Slet side" og tryk "Fortsæt".

Meta Business Manager er kun tilgængelig på desktop. mens Meta Business Suite både har apps til desktop og mobil.

Meta Business Suite giver dig mulighed for at administrere dine virksomhedskontoer på Instagram og Facebook.

Meta Business Manager fokusere på Facebook sider og annoncekonti.

Guides til bedre digital forståelse

Jeg forsøger at holde alle mine blogindlæg opdateret, så de matcher nutidens trends og strategier. Mit motto er, at vækst kommer gennem læring, så jeg håber, at du kan bruge mine tips og tricks.

Har du spørgsmål eller ønsker du at jeg tager et kig på din virksomheds markedsføring, så kontakt mig endelig her.

Lignende guides