Spring til indhold

Guide til opsætning af Google My Business

Hvis du abonnerer på en tjeneste fra et link på denne side, hjælper du mig med at føre mortenbaek.dk videre via kommission. 

I denne guide viser jeg dig, hvordan du selv opretter samt opsætter en professionel Google My Business profil, så du kan hjælpe dine kunder med at finde din virksomhed

Indholdsfortegnelse

Når du driver en lokal virksomhed, er det vigtigt, at kunderne kan finde din forretning! Jeg plejer at sammenligne virksomheder, som ikke har en Google My Business profil sådan her:

Din nye butik er lokaliseret på en sidegade til strøget, og du har gjort udsmykningen og indretningen af den klar, så alt bare spiller. Men, du har glemt at sætte skilte op på strøget der viser kunderne, at din butik er lige nede af sidegaden. Tænk, hvor mange kunder du ville gå glip af.

Med Google My Business (Google Places) kan du placere din virksomhed på landkortet, og fremkomme i søgeresultater, når folk søger efter din virksomhed eller dit brand. Det hjælper dig med at få flere besøg til din hjemmeside, flere opkald eller flere besøg i butikken. Dine kunder kan faktisk bede Google om, at lede dem direkte hen til din forretning, via GPS. Og vi ved jo, at der faktisk er ret mange, som går rundt med deres telefoner i dag, ikke? Selvom de befinder sig midt på strøget.

Jeg vil i denne trin-for-trin guide vise dig, hvordan du selv opretter og opsætter en professionel Google My Business profil, så du kan hjælpe dine kunder med at finde dig. Og fik jeg nævnt, at Google My Business er helt gratis at oprette? Lad os komme i gang.

Oprettelse af Google My Business profil

Start med at gå til Google Business her, og log ind med dit Google ID (Gmail). Har du ikke en gmail, så opret en her først.

OBS! Hvis du finder en eksisterende Google My Business profil for din virksomhed når du søger, og du ikke kan få adgang, så læs her, hvordan du anmoder om ejerskab.

Når du er logget ind, skal du først indtaste navnet på din virksomhed.

Når du skriver navnet på din virksomhed, så husk at skrive det “præcise” navn, ikke noget med “Troværdig Tømrermester Hansen” – blot “Tømrermester Hansen”.

Har du flere lokationer, så lad være med at angive den geografiske placering i navnet. Google kan godt skelne mellem dine forskellige lokationer, selvom de er meget tæt på hinanden, og har samme navn.

Tryk på “Fortsæt” når du har indtastet virksomhedsnavnet.

Vælg dernæst de virksomhedstyper, som er relevante for din virksomhed.

Du kan vælge onlinebutik (hvis du har en webshop eller sælger ydelser online).

En lokal butik (hvis du har en fysisk adresse, hvor kunder kan besøge din virksomhed).

Slutteligt, en servicevirksomhed (en servicevirksomhed betyder, at du tager ud til dine kunder og foretager en service).

Når du har valgt de virksomhedstyper, som er relevante, tryk “Næste”.

Hvis du har valgt “Onlinebutik” under virksomhedstype, skal du dernæst indtaste URL’en (webadressen) på din webshop/hjemmeside.

Indtast URL’en med https (eller http, hvis du stadig ikke har et SSL-certifikat). Tryk “Næste”.

Mange vælger at inkludere brancher, når de søger efter relevante virksomheder. Eksempelvis vil en virksomhed af navnet, Tømrer Nielsen A/S, passe godt ind i kategorien, “”Tømrer”. Du kan kun vælge én kategori på nuværende tidspunkt, men kan senere tilføje flere relevante kategorier.

Når du har valgt en branchekategori, tryk “Næste”.

Det næste, og nok det vigtigste ift. en Google My Business profil, er at indtaste adressen, hvor din virksomhed befinder sig. Jeg skriver “nok det vigtigste”, fordi at langt over halvdelen af alle søgninger, hvor en Google My Business profil dukker op, er på baggrund af lokalitet.

Når du har indtastet adressen, skal du trykke på “Næste”.

Ønsker du at dine kunder kan ringe til dig, kan du nu skrive dit telefonnummer. Du kan også vælge at springe dette trin over. Bemærk, at du kun kan indtaste ét telefonnummer. Så hvis du eksempelvis er en restaurant, så ville nummeret, hvor man kan reservere eller booke et bord, nok være en god idé.

Tryk på “Næste” når du har indtastet telefonnummeret.

Slutteligt, skal du lige godkende servicevilkårene og privatlivspolitikken. Det gør du automatisk ved at trykke på “Næste”. Det færdiggør samtidig også oprettelsen af din Google My Business profil.

Ofte så møder du dette skærmbillede efterfølgende. Det betyder, at Google’s AI lige skal tjekke, om du er en valid Google bruger, eller du forsøger at oprette SPAM eller lignende. Det tager ofte 3-5 minutter før din Google My Business profil endeligt er oprettet.

Tryk på “Næste” for at fortsætte til tilpasningen af din Google My Business profil.

Serviceydelser

Når dine kunder finder dig, er det vigtigt, at de kan se, hvad du tilbyder af services/ydelser. At vælge de relevante serviceydelser er vigtigt, netop fordi, at de også inkluderes i søgeresultaterne, når dine kunder søger efter specifikke ydelser.

Hvis du på listen ikke kan finde en specifik serviceydelse, kan du altid trykke på “Tilføj en tilpasset serviceydelse”. Tryk på “Næste” når du er færdig.

Åbningstider

Hvis du under virksomhedstype har valgt en lokal butik, er det en nødvendighed at tilføje dine åbningstider. Vælg først de dage du holder åbent, og derefter indtast specikke åben -og lukketider. Tryk “Næste” når du er færdig.

Google Business indeholder samtlige lokationer (steder), som du har oprettet en My Business profil til. Fra Google Business dashboard kan du administrerer dem alle under én Google konto. Men vi går ud fra, at du ikke har oprettet nogen endnu. For at oprette en Google My Business profil, tryk på “Tilføj et nyt sted” i menuen til venstre.

Virksomhedsnavn

Skriv her navnet på din virksomhed. Google tjekker først, om din virksomhed allerede er registreret under det navn, som du har skrevet. Hvis du er sikker på, at din virksomhed ikke er oprettet, så kan du trykke på “Tilføj din virksomhed til Google”. Når du skriver navnet på din virksomhed, så husk at skrive det “præcise” navn, ikke noget med “Troværdig Tømrermester Hansen” – blot “Tømrermester Hansen”.

Har du flere lokationer, så lad være med at angive den geografiske placering i navnet. Google kan godt skeldne mellem dine forskellige lokationer, selvom de er meget tæt på hinanden, og har samme navn.

Beskedfunktion

En ny funktionalitet fra Google My Business er deres beskedfunktionalitet. Den giver dig mulighed for at dine kunder kan sende dig beskeder fra din Google My Business profil direkte fra Google, helt gratis.

Det eneste du egentlig skal gøre, er at accepterer beskeder. Jeg vil anbefale dig at gøre dette muligt for dine kunder. Selvom funktionen ikke benyttes ret ofte endnu, skader det jo ikke.

Virksomhedsbeskrivelse

Hvis dine kunder møder en forholdsvis tom virksomhedsbeskrivelse, afspejler det en smule utroværdighed. Du har 750 tegn at gøre godt med. Du behøver ikke bruge alle tegn, men forsøg alligevel at skrive en så præcis beskrivelse af din virksomhed, som muligt. Kopier ikke “om-os” teksten på din hjemmeside – det forårsager “duplicate content”, hvilket skader din rangering på Google.

Når du er færdig, tryk på “Næste”.

Billeder på din Google My Business profil

En visuel Google My Business profil virker bare mere indbydende end en tekstfyldt profil. Forsøg derfor at krydrer din profil med de bedste billeder du har. Benyt eventuelt billeder fra din hjemmeside, så der også skabes en rød tråd. Tryk på “Næste” når du har tilføjet billederne.

Upload eventuelt også dit logo, da vi senere kan vælge, hvilke billeder der skal fungere som logo, og hvilke der skal fungere som præsentationsbilleder.

Annoncer via din Google My Business profil

Du kan køre Google Ads annoncer, som er forbundet til din Google My Business profil. Jeg vil dog ikke komme nærmere ind på dette i denne guide. Tryk derfor på “Spring over” for at gå videre i tilpasningen.

Verificering af din Google My Business profil

Slutteligt, så skal du verificeres før din Google My Business profil bliver aktiv og synlig for dine kunder på Google. Tryk på “Fortsæt” for at begynde verificeringen.

Verificeringen sker uden at du skal gøre noget. Førhen, var det nødvendigt at indskrive en kode du ville få sendt via post fra Google. Denne “langsomme” proces er vi heldigvis ovre, og verificeringen godkendes normalt inden for et par hverdage. Såfremt din virksomhed opererer inden for “skeptiske” brancher, som eksempelvis erotik, kan det tage længere tid.

Sådan! Du har nu færdiggjort tilpasningen af din Google My Business profil.

Læg mærke til, at du bliver sendt direkte til Googles søgeresultatside efter du har færdiggjort tilpasningen.

Det betyder, at du kan redigere din Google My Business profil direkte fra Googles søgeresultater (SERP). Du kan altså se dine ændringer i “real-time”, i stedet for, at skulle logge ind i administrationspanelet og vente på at opdateringer sker – hvilket du skulle før den seneste opdatering fra Google.

Opsætning af Google My Business profil

Du har nu oprettet din Google My Business profil, men der er stadig meget vi endnu kan gøre for at optimere den.

Rediger profil

Som jeg skrev tidligere, kan du redigere din Google My Business profil direkte fra SERP. Hvis du har lukket søgeresultaterne ned, kan du blot skrive det præcise navn, du gav din Google My Business profil, for at få den frem igen. Du kan også i højre hjørne trykke på Google Apps-ikonet og derefter trykke på “Virksomhedsprofil”.

For at redigere din Google My Business profil yderligere, tryk på “Edit profile”.

Du ser nu en pop-up, som viser dig alle de muligheder du har for at redigere din profil.

Her finder du de samme typer af oplysninger vedr. din virksomhed, som du indtastede, da du oprettede din virksomhedsprofil – dog med et par enkelte mere uddybende funktioner.

Tryk eksempelvis på fanen “Åbningstider”. Her vil du se flere muligheder du kan tilføje. Du kan bl.a. oplyse kunder om særskilte åbningstider, eksempelvis ifm. Brunch, Takeaway, Happy hour m.m.

Mange af disse særskilte åbningstider er rettet mod restaurantbranchen, men kan også benyttes til eksempelvis særskilte åbningstider ift. onlinebestilling af forskellige arter.

Hvis du trykker på “Mere” i fanen øverst, har du mulighed for at tilføje attributer, som også vises i Google søgning, Maps samt øvrige Google tjenester.

Du kan bl.a. oplyse, om virksomheden er kvindeejet, er handicapvenlig, indehaver unisex toiletter, ansætter personale fra kriseramte lande (flytninge), hvorvidt en aftale er påkrævet før visit m.m.

Tilføj flere billeder til din Google My Business

Logo, kontorlokaler, produkter m.m. Det er altid en god idé at visualisere, hvad der er kendetegnende for din virksomhed. Billederne vil ligeledes bliver vist på søgningerne på Google, og kan være med til at fremme udstrålingen, troværdigheden samt genkendeligheden.

Dine billeder ser bedst ud på Google, hvis de opfylder følgende standarder:

  • Format: JPG eller PNG.
  • Størrelse: Mellem 10 kB og 5 MB.
  • Anbefalet opløsning: 720 x 720 pixels.
  • Minimumopløsning:  250 x 250 pixels.
  • Kvalitet: Billedet skal være i fokus, veloplyst og ikke være redigeret i større grad eller gøre overdreven brug af filtre. Billedet skal med andre ord repræsentere virkeligheden.

Tryk på “Add photos” for at tilføje samt angive, hvilke billeder der er hvad.

Du har umiddelbart 3 muligheder her: billeder, logo og forsidebillede. De giver lidt sig selv, men for at præcisere, så menes der følgende:

Billeder er mest anvendt til visualisering af din virksomheds matrikel eller stemningsbilleder. Forsøg at anvende billeder som eventuelt er genkendelige eller sætter den stemning du ønsker din virksomhed skal udstråle.

Logo er, ja. Din virksomheds logo.

Forsidebilledet er det første billede, som vises på din profil. Der vises som udgangspunkt 3 billeder.

  1. Dit forsidebillede.
  2. Billede af lokation (kort fra Maps)
  3. Billede fra Google Earth (billede set udefra).

Derfor skal du tænke lidt mere over, hvilket billede du vælger som dit forsidebillede.

Logoet vises ved siden af din virksomhedsnavn.

Tilføj produkter og services til din Google My Business

Lad os kigge på nogle ekstra fede features i din GMB-profil. 

Produkter

En ret sej feature er at du kan tilføje udvalgte produkter på din Google My Business.

Dine oprettede produkter kan ses i din Google My Business profil, både i søgeresultaterne og inde på selve profilen.

Du kan faktisk give dine kunder mulighed for at se dine ydelser eller produkter samt deres pris, inden de rent faktisk besøger din hjemmeside. Herunder ses et eksempel for storformatbanner.dk, hvor vi har oprettet flere af vores produkter. Produkterne linker direkte til produktsiderne på hjemmesiden, hvilket gør købsrejsen et trin mindre.

Et stærkt markedsføringstiltag, som næsten er for skørt ikke at udnytte. Især fordi det er lynhurtigt at oprette.

For at oprette et produkt skal du tilgå menupunktet “Add products”. Du bliver nu først ind i Profiladministratoreren. Tryk dernæst på “Tilføj et produkt”. Et produkt består af et produktbillede, produktnavn, kategori, pris, beskrivelse og destination (link).

Produktbilledet skal helst være kvadratiske for at hele motivet kommer med samt mindst være 720 x 720 px og helst ikke større end 3200 x 3200 px.

Afhænger prisen af dine produkter af, hvilken type/variation der vælges, kan du over prisfeltet vælge “Prisinterval”. Dette giver dig mulighed for at skrive en minimum og maks pris.

Jeg anbefaler helt klart at oprette så mange af dine produkter, som du har tid til – og for at gøre det mere overskueligt kan du tilmed sortere produkterne i valgfrie kategorier.

Slutteligt skal det nævnes, at der skelnes mellem Produkter og Serviceydelser i My Business, hvor kun produkter fremkommer i søgeresultaterne og er synlige på profilen. Derfor anbefaler jeg, at du også skriver dine ydelser/services ind under produkter. Eksempelvis, hvis du har et rengøringsfirma, så vil jeg lave en produktoprettelse for “Algebehandling”, “graffitirens”, “Facaderens” osv.

Serviceydelser

Serviceydelser er ikke noget, som visuelt kan ses i din My Business profil på computeren, men det kan de på mobiltelefoner, og derfor er de pokkers vigtige at tilføje – for langt de fleste besøg kommer i dag fra mobiltelefoner (det kan ikke overraske nogen mere).

Serviceydelser består af dine tjenester, som fordeles i udvalgte kategorier.
Da du oprettede profilen skulle du vælge, hvilken kategori der var mest relevant din virksomhed – den kategori bliver så den primære kategori og giver dig nu mulighed for at tilføje din virksomheds tjenester/ydelser under.

For at oprette disse, tryk på “Serviceydelser” i venstre sidemenu.

I eksemplet herunder er virksomheden en tandlæge, og er derfor i kategorien “Tandlæge”. For at tilføje services i den kategori, skal du trykke på “+ Tilføj endnu en tjeneste”. Hvis du ikke mener, at dine tjenester hører til denne kategori, kan du vælge endnu en virksomhedskategori ved at trykke på knappen “+ Tilføj endnu en virksomhedskategori”.

Når du har trykket på “+ Tilføj endnu en tjeneste” fremkommer et pop-up vindue, hvor du skal vælge din tjeneste. Google viser dig først nogle anbefalet tjenester (baseret på din tjeneste, som der er flest søgninger på). I eksemplet nedenfor kan der kun vælges Tandpleje”. For at vælge tjenester trykke jeg blot på den anbefalede tjeneste,og derefter trykke “Gem”.

Men det kunne jo også være, at jeg ønskede at tilføje flere tjenester, som ikke anbefales af Google. For at tilføje en ny tjeneste, skal den først oprettes. Når du har trykket på “Tilfø endnu en tjeneste” kan du oprette dine egne tjenester og tilføje ved at trykke på “Tilføj en tilpasset tjeneste”, og efterfølgende indtaste de nødvendige oplysninger.

Fremhæv særlige tilbud eller begivenheder

Opslag på Google My Business (Google Posts) fungerer ligesom du er vant til det, på eksempelvis Facebook og andre sociale medier. Opslag via Google My Business har ingen indflydelse på selve SEO-værdien, men kan alligevel være med til at øge sin hjemmesides besøgstal og øge konverteringsraten.

Hvis din Google My Business profil fremkommer efter en søgning, vil dine opslag blive vist under dine virksomhedsoplysninger.

Google opslag kan normalt opdeles i 3 forskellige typer, men i disse COVID-19 tider har Google indført endnu en type med fokus på Corona-opdateringer. Jeg vil vise dig, hvordan du opretter hver type opslag, og hvilken effekt de hver i sær har. Start med at trykke på “Opslag” i venstre sidemenu, hvis du ikke allerede har gjort det.

COVID-19 opdatering

Tryk på COVID-19-opdatering. Et COVID-19 opslag indeholder kun tekst og en CTA (et link til f.eks. din hjemmeside). Opslaget bliver vist nederst sammen med dine andre opslag.

Tilbud

Et tilbud består, som udgangspunkt af et billede, tilbuddets titel samt start- og slut dato. Nederst kan du trykke på “Tilføj flere oplysninger (valgfrit)” for at tilføje et link til eksempelvis din hjemmeside, en kuponkode i forbindelse med eventuelle tilbudskampagner, yderligere info om tilbuddet samt eventuelle vilkår og betingelser. Tilbuddet forsvinder automatisk når slutdatoen for tilbuddet er nået.

 

Nyheder

Også kaldet opdatering. En nyhed består simpelt og enkelt af et billede, tekst og et link – som du sikkert kender det fra Facebook eller din hjemmeside/blog.

Begivenheder

Misforstå ikke “begivenhed” i Google My Business med begivenheder på Facebook! En begivenhed på Google My Business fungere egentlig ligesom et tilbud, blot uden “mulighed for kuponkode. Men ligesom ved tilbud forsvinder begivenheder automatisk igen når slutdatoen er nået. Desuden kan du linke ind til din Facebook side eller hjemmeside, hvis du skal kunne styre tilmeldinger osv.

 

Lær mere om din kunder og vis deres tilfredshed

Med Google My Business kan du få et dybdegående indblik i, hvordan personer har søgt efter din virksomhed. Hvor mange der har ringet direkte din dig via telefonnummeret på din profil. Hvor mange gange din virksomhed er blevet vist i lokale søgninger på Googles søgemaskine og i Google Maps m.m.

Indsigt

Alle disse informationer finder du under menupunktet “Indsigt”.

 

Hvis vi ser på nedenstående eksempel, kan vi her danne os et overblik over, hvordan kunderne finder din Google My Business. Her kan vi se, at langt de fleste personer har fundet profilen via begrebet “Opdagelse”. Dernæst “Direkte” og på tredjepladsen “Brandet”.

Opdagelse indeholder de kunder, der finder din virksomhedsprofil ved at søge efter en kategori, et produkt eller en tjeneste.

Direkte er personer, som har søgt direkte efter dit virksomhedsnavn eller adressen.

Brandet er, når personer finder frem til din Google My Business profil ved at søge på brands relateret til din virksomhed. Eksempelvis hvis din virksomhed er sælger bannere, tryksager og reklameflag, så kan et relateret brand være “Storformatbannere”.

Anmeldelser

At have gode anmeldelser på Google My Business er ikke kun godt ift.din virksomheds billede ud af til. Det gavner også rangeringen ift. til dine konkurrenter. Hvis din virksomhed og din konkurrent eksempelvis begge er låsesmede og er beliggende i Aarhus, så er det umiddelbart svært for Google at bestemme, hvilken Google My Business profil den skal vise først, når en person søger på “Låsesmed Aarhus”. Her er anmeldelser en væsentlig faktorer, da Google rangere “ligeværdige” Google My Business profiler ud fra, hvilken profil der har flest og højest anmeldelser.

For at få et overblik over dine anmeldelser skal du klikke på “Anmeldelser” i venstre sidemenu:

Du kan her se et overblik over alle de anmeldelser du har fået. Du kan desuden besvare anmeldelserne, hvilket jeg anbefaler. Det er bare rigtig god service. Ikke mindst, når det er de mere negative anmeldelser. Nør eventuelt, hvorfor kunden har været utilfreds. Hvis du nu har chancen for at konverterer en utilfreds kunde til en positivt – også selvom chancen måske er lille, så er det da det værd. For at svare på en anmeldelse skal du blot klikke på “Svar” som er vist under hver anmeldelse.

Bemærk, at du ikke kan slette anmeldelser. Det er kun muligt at rapporter anmeldelser, såfremt sproget er upassende eller lignende. Når du har rapporteret en anmeldelser går der noget tid, da Google manuelt skal gennemgå den, og vurderer, hvorvidt sproget er for upassende. For at rapporter en anmeldelse skal du klikke på i 3 prikker i højre side ud for hver anmeldelser og vælge “Rapportér som upassende”.

Sådan! Din Google My Business profil står nu klar

Du har nu udfyldt alt det nødvendige for at din Google My Business profil virker præsentabel og imødekommende over for dine potentielle kunder.

Du skulle også gerne have fået et indblik i, hvordan du nemt og elegant kan administrerer profilen.

Hvis du har lyst til at lære mere om, hvordan du synliggør din virksomhed på de sociale medier, så har jeg lavet en guide til Opsætning af en virksomhedsside på Facebook og hvordan du kan benytte Facebook annoncering med den.

F.A.Q. om Google My Business

Ja. Så skal du oprette to separate Google My Business profiler, med henholdsvis hver deres adrese. En god ide er, at inkludere byen som det sidste ord i virksomhedsnavnet, så man hurtigt spotter den korrekte profil. 

Ja. Google My Business er 100% gratis at benytte. Du kan administrere din virksomhedsprofil direkte fra googles søgemaskine eller fra din Google My Business konto.

 

Gå til google.com/business og tryk på “Log ind” øverst i højre side. Log derefter ind med din google-konto.

 

Google My Business er din virksomheds online visitkort. Profilen indeholder kontaktoplysninger, anmeldelser og vigtigst af alt. Din virksomheds adresse, som bliver markeret på Google Maps. Det betyder, at din virksomhed også fremstår, eksempelvis når folk benytter Google Maps til GPS.

 
 
shopify logo

Få 3 dage gratis med Shopify

+ 3 måneder for kun 7 DKK

nordicway

Billig startpakke med NordicWay

Webhosting for kun 9,5 kr. pr. md.

elementor

Byg din hjemmeside med Elementor

Elementor PRO- kun 33 kr. pr. md.