I 2020 lancerede Google den nye Google Analytics 4, som erstatning for den gamle Google Analytics Universal. Siden da har GA4 været sat som standard, når du opretter en ny konto, og er et uunværligt dataværktøj, når de kommer til at analysere online trafik.
Jeg vil I denne guide hjælpe dig med at opsætte Google Analytics 4, integrere GA4 med dit website, gennemgå rapportering, funktioner, hændelser, konverteringer, termer og meget mere.
Lad os komme i gang.
Opsætning af Google Analytics 4
Start med at tilgå din nuværende Google Analytics konto, som du ønsker at have din nye Google Analytics 4 ejendom på. Tryk på “Opret ejendom”.
Indtast dernæst navn, rapporteringszone samt valuta. Tryk på “Næste” efter du har indtastet alle felter.
Besvar spørgsmål vedrørende din virksomhed, og tryk på “Opret” når du er færdig. Jeg anbefaler, at du vælger så mange muligheder, ift. hvordan du ønsker at anvende Google Analytics 4.
Du har nu oprettet en Google Analytics 4 ejendom, men du mangler at tilknytte en datastrøm til ejendommen. Vælg enten web, Android-app eller iOS-app. Du kan godt sende data fra både et website og en app til samme ejendom.
I dette tilfælde vælger vi at tilknytte datastrømmen til et website, så tryk derfor på “Web”.
Hvis du ikke automatisk blev først til datastrømme efter oprettelse, kan du finde fanen under dine ejendomsindstillinger.
Indtast dernæst URL’en til dit website og navngiv datastrømmen.
Hvis du trykker på tandhjulet under “Forbedret måling” kan du se alle de hændelser, som Google Analytics 4 automatisk tracke. Jeg anbefaler at klikke alle muligheder af. Når du er færdig skal du trykke på “Opret strøm”.
Du har nu oprettet en Google Analytics 4 ejendom og tilknyttet en datastrøm. Nu mangler vi blot at implementere et tracking script, så data kan blive sendt til vores nye ejendom.
Tryk på “Vis tagvejledning” for at starte med at se, hvordan du forbinder GA4 til dit website.
Forbind Google Analytics 4 til dit website
Du skal nu forbinde Google Analytics 4 med dit website via et Googel-tag.
Du kan gøre dette på to måder. Enten via Google Tag Manager, hvis du eksempelvis er usikker på at rode for meget i kildekoden. Eller manuelt ved at indsætte scriptet i kildekoden. Jeg vil vise dig begge metoder herunder.
Forbind GA4 med Google Tag Manager
For at forbinde din GA4 datastrøm med Google Tag Manager, skal du først kopiere dit “Målings-ID” fra din nye Google Analytics 4 ejendom.
Du finder “Målings-ID” under din datastrøm under indstillinger. Kopiere ID’et.
Åben dernæst din Google Tag Manager og vælg den konto, som du har tilknyttet dit website.
Tryk på “Tags” i venstre sidemenu, og opret et nyt tag (du kan lige så godt lade den gamle UA-kode blive, hvis du har oprettet et tag til denne).
Indtast et navn til tagget, eksempelvis GA4 init. Tilføj derefter en tagkonfiguration. Her vælger du Google Analytics: GA4 Konfiguration.
Indsæt nu dit “Målings-ID”, som du kopiere fra din nyoprettede GA4-ejendom. Lad “Send en sidevisningshændelse, når konfigurationen indlæses” være valgt, så du kan teste opsætningen.
Ønsker du at opsætte server-side-tracking, kan du vælge det her også. Som standard er behøver du ikke vælge mere under tagkonfiguration.
Som Trigger skal du trykke på “All Pages, Sidevisninger”, så du sikrer, at GA4 affyres på alle websider. Dit tag skulle nu gerne se således ud:
For at teste, om Google Tag Manager skyder dit nye GA4-tag afsted ordentligt, kan du benytte dig af værktøjet “Forhåndsvisning”. Efter du har forbundet dig med tag assistant, skal du kunne se dit tag blive affyret under “Tags”.
Hvis du kan se dit GA4-tag blive affyret, kan du nu indsende versionen.
Sådan. Google Analytics 4 er nu opsat på dit website og klar til at sende data til din Analytics konto.
Forbind GA4 manuelt
Ønsker du at forbinde implementere Google-tag manuelt, kan du følge mit eksempel med Shopify herunder. Processen er stort set den samme for andre populære CMS-systemer, som eksempelvis WordPress eller WooCommerce.
Tilgå din datastrøm (datastrømme) under din nye GA4-ejendom og tryk på den gule knap “Vis tagvejledning”.
Tryk derefter på “Foretag installationen manuelt”. Kopier Google-tagget.
Log nu ind på dit website, eller tilgå din kildekode via FTP.
Du skal finde <head>-tagget, hvilket du i Shopify ofte finder i filen “theme.liquid”. I WordPress eller WooCommerce er det ofte header.php.
Indsæt Google-tagget du kopiere fra din GA4-ejendom så langt oppe ved starten af <head> du kan. Eksempelvis således:
Gem filen. Sådan. Du har du oprettet en aktiv datastrøm mellem dit website og Google Analytics. For at teste, hvorvidt der er hul igennem, kan vi benytte os af “Real-tid” funktionen i Analytics.
Tilgå din nye GA4-ejendom, og tryk på “Rapporter” venstre sidemenu. Tryk derefter på “Realtid”. Besøg nu dit website. Klik lidt rundt. Gå tilbage til “Realtid” og se, om du kan se dit eget besøg.
Kan du se dit eget besøg, er du sikker på, at der er hul igennem og implementeringen er opsat korrekt.
Rapporter i GA4
Foruden startsiden og andre eksterne tilføjelser, indeholder rapporter alt den data, som der sendes fra dit website. Rapporterne er opdelt i to hovedkategorier: brugere og livscyklus. Jeg vil gennemgå de forskellige typer af data du kan se og analysere herunder, punkt for punkt.
Start med at tilgå “Rapporter” ved at trykke på ikonet i venstre sidemenu.
Foruden startsiden og andre eksterne tilføjelser, indeholder rapporter alt den data, som der sendes fra dit website. Rapporterne er, som standard opdelt i to kategorier: brugere og livscyklus. Jeg vil gennemgå de forskellige typer af data herunder, punkt for punkt.
Demografi i GA4
Vi starter med at kigge på, hvem dine besøgende er.
Klik på “Demografi” i sidemenuen under rapporter og dernæst på “Oversigt”.
Under demografi oversigten, kan du se følgende data :
- hvilke lande, byer og områder dine besøgende kommer fra
- hvilket køn dine besøgende har
- hvilken alder dine besøgende har
- hvilke sprog dine besøgende anvender i deres browser
- hvilke overordnede interesser dine besøgende har.
Teknik i GA4
En ret væsentlig ting, når man kigger på at konverteroptimer ens website, er at undersøge, hvilken teknik dine besøgende anvender.
Klik på “Teknik” i venstresidemenu under Rapporter og så på “Oversigt”.
På teknik oversigten, kan du se følgende data
- hvilke enheder dine besøgende besøgte dit website med (desktop, tablet eller mobil)
- hvilket operativsystem de anvender (Windows, Mac/iOS, Android mv.)
- hvilken browser dine besøgende anvender (Chrome, Firefox, Safari, Edge)
- hvilken skærmopløsning de har i forbindelse med besøget.
Anskaffelse i GA4
For at blive klogere på, hvordan dine besøgende fandt dit website, skal du klikke på “Anskaffelse” i venstre sidemenu under Rapporter, og dernæst på “Oversigt”.
På oversigten over askaffelser, kan du se følgende data:
- hvor mange brugere samt nye brugere, som har besøgt dit website
- om de besøgte dit website via organisk søgning, reference, direkte indtastning af URL mv.
- hvilke google ads kampagner, som har resulteret i mest trafik
Ved at tilføje din Google Search Console til din Google Analytics 4 ejendom, kan du ydermere se, hvilke sider, som har fået flest eksponeringer samt klik via Google søgninger.
Engagement i GA4
For at blive klogere på, hvordan dine besøgende engagere sig med dit website, skal du trykke på “Engagement” i venstresidemenu under Rapporter, og tryk dernæst på “Oversigt”.
På engangement oversigten, kan du se følgende data:
- hvor lang tid dine besøgende i gennemsnit er aktiv på dit website
- hvilke sider, produkter mv. som har fået flest visninger
- hvor lang tid dit website formår at fastholde dine besøgende til at forblive aktive
- hvor mange visninger og hændelser, så som konverteringer eller leads, dit website har fået modtaget.
Indtægtsgenerering i GA4
Hvis du driver en webshop, er denne rapportering forholdsvis vigtigt. Mange af de data, som du kan se her, kan du ofte se i din webshops CMS-system også. Det stærke ved denne proces, er dog at du nu får muligheden for at sammenligne dine datasæt.
Klik på “Indtægtsgenerering” i venstre sidemenu under Rapportering, og tryk dernæst på “Oversigt”.
På oversigten over indtægtsgenerering, kan du se følgende data:
- samlede omsætning samt annonceomsætning på din webshop
- antallet af købere samt førstegangskøbere på din webshop
- den gennemsnitlige omsætning pr. bruger
- hvilke varer, som har solgt mest eller mindst
- hvilke vare, som er købt via rabatkode
- antallet af sete varer ift. købte varer
- antallet af varer købt via annoncer eller i app.
Fastholdelse af besøgende i GA4
For at se, hvordan dit website formår at fastholde besøgende, skal du klikke på “Fastholdelse” i venstre sidemenu under Rapporter.
Under Fastholdelse kan du se følgende data:
- antallet af nye brugere og tilbagevendende brugere
- kohorte over fastholdelse af besøgende
- hvilke data dine besøgende har været mest aktive
- levetidsværdien af dine besøgnde ift. konverteringer og tid anvendt på website
- brugerfastholdelse samt brugerengangement over tid.
Tragt og stier i Google Analytics 4
En ny funktion fra Google Analytics 4 er “Udforskning”. Her kan du se mere dybdegående data ved at analysere dig frem. Jeg vil vise dig to udforskninger, som jeg synes er brugbare.
Start med at klikke på “Udforsk” i venstre sidemenu.
Tragtudforskning
En tragtudforskning i GA4 anvendes til at blive klogere på eksempelvis brugerrejser.
Hvor mange førstegangsbrugere besøger dit site, klikker på et produkt og slutteligt konverter til et køb. En visualisering af, hvor stor en klump besøgende man har til at starte med, og hvor “lille” en masse af konverteringer man reelt ender ud med. Netop det kan en tragtudforskning give os et billede af.
Start med at klikke på “Tragtudforskning” under menupunktet “Udforsk”.
Jeg vil ikke komme ind på, hvordan du håndtere tragt-funktionen, men blot illustrere, hvordan en købsproces kunne se ud ift. førstegangsbesøgende på en webshop.
Bemærk, hvor lille trin 4 køb, er ift. antallet af brugere, som besøger webshoppen for første gang.
Øsnker du at blive klogere på, hvordan du arbejder med dimensioner og segmenter, kan du se videoen om Google Analytics 4 funnel her.
Stiudforskning
En anden form for brugerrejse er sti-udforskning. Du kan benytte denne funktion til at blive klogere på, hvordan dine besøgende har fundet frem til et specifikt område på dit website.
Tryk på “Stiudforskning” under menupunktet Udforsk.
Start med at vælge et “Slutpunkt”. Altså, en bestemt side eller en bestemt hændelse. Eksempelvis begin_checkout. Ved at indsætte begin_checkout som slutpunkt, kan vi se alle trin foretaget inden besøgende begyndte at checke ud.
Tryk på “Slutpunkt” og vælg “begin_checkout” fra listen.
Ved at trykke på hvert trin, kan du se, at det forrige trin dukker op. For hvert trin kan du se alle hændelser foretaget, og dykke dybere ned i, hvilke hændelser som præcis ledte til hvad.
Jeg vil ikke komme ind på alle muligheder du har ifm. stier i Google Analytics 4. For at blive klogere kan du se denne video om stiudforskning.
Bemærk dog, hvor kraftfuld en funktion denne egentlig er. Ved at visualisere købsrejsen kan vi blive klogere på, hvor besøgende bruger unødvendig tid, og hvilke sider eller hændelser, som reelt leder dem hen til selve købet.
Annoncering i GA4
Denne guide indeholder ikke en beskrivelse af annonceringsrapporter, da det antages, at du allerede i forvejen kender til google ads og dataanalyse, såfremt du arbejder med det.
Hvis du ikke kender til rapportering af annoncering i Google Analytics 4 overhovedet, kan du læse denne guide fra Google om, hvordan du linker Google Ads og GA4 sammen.
Opsæt brugerdefinerede hændelser – tilføj til kurv
En af de mere brugbare teknikker i Google Analytics 4 er brugerdefinerede hændelser. Standardhændelserne, som Google Analytics 4 opsætter for dig, i forbindelse med oprettelsen er ofte ikke fyldestgørende nok.
Standardhændelserne er vist herunder:
Hvis vi eksempelvis vil tracke på, hvor mange der tilføjer produkter til kurven, er vi nødsaget til at opsætte en manuel hændelse. Denne hændelse kaldes for add_to_cart.
Til denne opsætning skal vi både redigere vores website samt Google Analytics, da produkttype, pris samt andre dynamiske informationer skal sendes fra websitet til GA-ejendommen. Heldigvis er der udarbejdet en sammenkoblingen for os i forvejen, via Google Tag Manager.
Ønsker du at lære, hvordan du manuelt programmere brugerdefinerede hændelser på dit website, kan du læse Googles udviklerdokumentation for GA4 her.
DataLayer i Shopify og WordPress
Inden brugerdefinerede hændelser kan opsættes er det nødvendigt, at din webshop har et Data Layer. Et Data Layer er, kort forklaret, en struktureret datafil, som giver Google Tag Manager adgang til at læse specifikke datavariabler.
For at opsætte Data Layer i WordPress, kan du downloade pluginnet GTM4WP gratis her. Gennemgå installationsprocessen, og inden for et par minutter har du implementeret et Data Layer.
For at opsætte Data Layer i Shopify, skal vi fortælle Google Tag Manager, præcis hvor de forskellige datalag er, og dernæst sende dem videre til Google Analytics 4.
Kopier nedenstående script og indsæt det lige over dit Google Tag Manager-script i filen theme.liquid i Shopify.
Dette script fortæller Google Tag Manager, at der er et Data Layer, som den skal inkludere på din Shopify webshop.
Dernæst skal vi tilføje koden til vores “tilføj til kurv-knap”.
Kopier nedenstående kode. Her sender vi adskillige data med, når der bliver lagt et produkt i kurven.
onclick="dataLayer.push({ 'ecommerce': null });dataLayer.push({
'event': 'add_to_cart',
'ecommerce': {
'items': [{
'item_id': '{{ product.id }}',
'item_name': '{{ product.title | remove: "'" | remove: '"' }}',
'item_brand': '{{ product.vendor | remove: "'" | remove: '"' }}',
'item_category': '{{ product.collections[0].title | remove: "'" | remove: '"' }}',
'item_variant': '{{ product.selected_variant.sku }}',
'currency': '{{ shop.currency }}',
'price': '{{ product.price | times: 0.01}}'
}]
}
});"
Nu skal du finde det sted, hvor “tilføj til kurv” knappen tilføjes til din produktside. Fordi vi skal nemlig indsætte ovenstående kode der.
Et standard tema i Shopify har ofte en fil kaldet main-products.liquid, hvor knappen kastes ud. Afhængig af dit tema og Shopify-version, kan filen dog være en anden.
Når du har fundet den korrekte fil, skal du finde et <button> tag, hvor der står en data-attribut med add-to-cart.
Søg eventuelt blot efter “add-to-cart” i filen.
Indsæt koden lige efter <button, som vist ovenfor.
Gem filen, efter du har indsat koden.
For at tjekke, om vi får data som id, produktnavn, pris, valuta mv. med, når vi lægger noget i kurven, kan vi anvende Forhåndsvisningen i Google Tag Manager.
Åben Google Tag Manager og vælg den konto, som er tilknyttet dit website og GA4.
Tryk på “Forhåndsvisning” og indtast URL’en til din webshop. Læg et produkt i kurven og vend tilbage til Tag assistenten.
Hvis du kan se en hændelse (event) som hedder add-to-tag, og kan se under Data Layer, at de korrekte informationer er med, så har du opsat koden korrekt.
Send data fra Shopify til GA4
Næste skridt er nu at sende dataen videre til Google Analytics 4. Dette gøres via et bestemt Google Analytics: GA4-hændelse tag.
Men før vi kan benytte vores tag, skal vi først opsætte en trigger, som skal affyre tagget.
Tryk på “Triggers” i venstre sidemenu.
Vælg “Tilpasset hændelse” og under hændelsesnavn skriver du “add_to_cart”.
Tryk nu på “Tags” og lav et nyt tag.
Under tagkonfiguration vælger du Google Analytics: GA4 Hændelse.
Vælg dit nuværende GA4 tag under konfogurationstag.
Under hændelsesnavn skriver du igen add_to_cart.
Der er som regel mange datasæt, som vi gerne vil have med, når en bruger tilføjer noget i kurven, men i dette tilfælde opsætter vi tre styks: produktnavn, pris og valuta.
For at sende disse data videre til analytics, skal vi opsætte hændelsesparametrer. Tryk på fanen “Hændelsesparametre” og tryk dernæst på “Tilføj række”.
Skriv “items” under parametrenavn og tryk dernæst på ikonet ved siden af feltet med værdi.
Vi skal under værdi indsætte en variable, da produkterne har forskellige priser, navne osv.
Tryk på +ikonet for at oprette en ny Variable. Kald eventuelt variablen for Shopify Add To Cart.
Under datalagsvariabel skriver du “ecommerce.items” og trykker “Gem”.
Nu skulle dit Tag gerne se sådan ud:
Hændelsesparameteren “items” sender nu de data, som er forbundet til dine produkter til Google Analytics 4. Tryk “Gem”.
Før data bliver sendt videre, skal vi slutteligt vælge den trigger, som skal affyre Tagget.
Rul ned og vælg den Trigger, som du oprettede tidligere. Sådan, så er du klar til at sende data videre til GA4.
Inden du indsender versionen, tryk på “Forhåndsvisning”. Hvis du under hændelsen add-to-cart kan se dit tag blive affyret, er det korrekt sat op.
Tryk nu på “Indsend” for at offentliggøre din brugerdefinerede hændelse.
Du finder alle dine hændelser ved at trykke på “Administrator”, og dernæst “hændelser” under din GA4-ejendom.
Opsæt brugerdefinerede hændelser og spor affiliate link klik
Hvis du kører affiliate links på dit website, så er det vigtigt, at du er i stand til at sporer, hvor mange klik dine links får. Hvis du anvender en tredjepartsudbydere, eksempelvis Partnerads eller Adtraction, så har du selvfølgelig adgang til deres statistik, men det kunne være fedt at sammenligne dine data med deres. Måske får du flere kliks end de registrerer.
For at opsætte sporing på affiliate links, skal vi anvende samme metode som vi gjorde, da vi oprettede hændelsen add_to_cart.
Start med at trykke på indstillinger (handhjulet) i GA4 og derefter tryk på “Hændelser” under din ejendom.
Tryk derefter på “Opret hændelse” og på “Opret”.
Under “Den tilpassede hændelses navn” skriver du, hvad hændelsen skal hedde i GA4. Navnet vises også i dine rapporter, så skriv eventuelt “affiliate_link_klik”.
Under “Matchingbetingelser” skriver du:
“event_name” under parameter,
“er lig med” under operator og
“link_url” under værdien.
Tryk dernæst på “Tilføj betingelse” og indtast følgende:
“link_url” under “parameter”,
“indeholder” under operator og
“selve domænet/URL’en” til det websted, som dit affiliate link henviser til.
Dette fortæller os, at der sker 1 hændelse lig med “affiliate_link_klik” hver gang et udgående link går til morningscore.io.
Bemærk, at hvis dit affiliate link eksempelvis går til en mere krænglset URL, eksempelvis morningscore.io/et-id-her-og-et-id-her-igen/, så virker hændelsen stadig. Netop fordi, at URL’en blot skal indeholde morningscore.io.
Det betyder desuden, at alle andre links på dit website, som ikke er affiliate links, vil blive registreret som affiliate_link_klik hændelse, såfremt de også indeholder morningscore.io i URL’en. Så hvis du kan specificere URL’en yderligere for dine affiliate links, så gør endelig det.
Hvis du har affiliate links til flere domæner end et enkelt, så gentager du blot processen, men med en anden URL under “værdi”.
Hvad er "Datagrænser" i GA4?
Du har måske bemærket, at der ud fra dine rapporter står enten står “Rådatabaseret kort” eller “Der anvendes grænser“.
- Rådatabaseret kort betyder, at alle data er 100% tilgængelige, og at der ikke er opsat datagrænser.
- Der anvendes grænser (datagrænser) er fordi, at du ikke har nok trafik. Hvis din trafik er for lav, ville du essentielt kunne identificere enkelte besøgende og dette er i strid imod GDPR.
Få mere at vide om datagrænser (thresholding) på google analytics hjemmeside her.
Hvad er Google Analytics 4
Da du ikke længere kan bruge Google Analytics Universal efter 1. juli 2023, er det vigtigt, at du allerde nu opsætter Google Analytics 4.
Den primære forskel, foruden selve brugerfladen (UI), er at Google Analytics 4 hovedsageligt fokusere på “hændelser”. Eksempelvis, et klik, scroll, videovisning, download mv.
For at Google Analytics kan benyttes lovligt ift. “Privacy Shield-aftalen” her i EU, har Google måtte nedgradere en smule af de oplysninger, som os indehavere af websites og apps kan få adgang til.
Selvom vi mister lidt indsigt i vores kunders data, får vi til gengæld ro i maven om, hvorvidt vi overtræder visse regler ift. privacy.
Fordele ved Google Analytics 4 👍
- Du kan benytte data til at forbedre kundeoplevelsen på dit website
- Du er i stand til at definere din målgruppe og analysere deres adfærd
- Du kan bruge dine analyser til marketing på eksempelvis sociale medier eller e-mail marketing
- Hvis du har en webshop, kan du potentielt set øge konverteringsraten
- Du kan via Google Tag Manager opsætte hændelser uden kendskab til kode
- GA4 er multi-language, og kommer også med dansk sprog
- Du kan lave skræddersyet rapporter baseret på dt websites konverteringer
- Du kan være sikker på, at du indsamler data lovligt
F.A.Q. om Google Analytics 4
d. 1. juli 2023 lukkede Google for den gamle Universal Analytics. Du har lov til at se 6 måneders historisk data tilbage efter nedlukingen.
Google Analytics 4, eller GA4, er Googles nye analyseplatform, og er erstatningen for den gamle Universal Analytics. Den primære forskel mellem Universal og GA4 er, at GA4 indsamler data baseret på hændelser, og skulle efter signende være mere kompliant ift. privacy-aftalen.
Standardhændelser, som sidevisninger, scroll, videovisninger er ikke altid nok, når det kommer til dataindsamling på webshops. Derfor skal du ofte opsætte brugerdefinerede hændelser i Analytics, som eksempelvis add_to_cart. Afhængig af, hvilket CMS-system din webshop benytter, kan du ofte benytte diverse plugins eller apps til at hjælpe dig.
Hvad synes du om denne artikel?
Klik på en stjerne for at bedømme
Bedømmelser 5 / 5. Antal bedømmelser 2
Fin at opsaette! Tak