Før vi begynder med at dykke ned i min SEO guide, så er det nødvendigt at du ved, hvad SEO reelt er.
Hvad er SEO (søgemaskineoptimering)?
Når jeg underviser i SEO (søgemaskineoptimering), så starter jeg altid ud med at definere, hvad forskellen på SEO og SEM er:
- SEM: Alt betalt trafik du kan få fra søgemaskinerne. Eksempelvis Google Ads.
- SEO: Organisk trafik fra søgemaskinerne – altså alle de besøgeende du får fra søgemaskinerne, som ikke er fra betalte annoncer.
Med andre ord, så er SEO altså alt det du kan gøre på og uden for dit website for at optimere chancen for at blive vist på søgemaskinerne, uden at betale kroner og øre for det.
SEO kan yderligere opdeles i følgende kategorier:
- White hat SEO: Udfør SEO ved at overholde retningslinjerne fra Google og Bing
- Black hat SEO: Udfør SEO ved at anvende metoder, som umiddelbart ikke er anerkendt af Google og Bing.
Det siger nok sig selv, at det som udgangspunkt er bedst at overholde retningslinjerne, som søgemaskinerne sætter. Dog vil eksperter inden for SEO nok nævne, at de kender til loop-huller som andre umiddelbart ikke kender til, og derved kan drage højere rangeringer ved brug af utraditionelle metoder.
Denne guide vil dog fokusere på en White hat SEO-approach i denne SEO guide.
Det fundamentale du skal vide om SEO
Nu da du ved, hvad SEO er, så er der fundamentale ting, som jeg vil anbefale dig at forstå, før du begynder at udføre selve søgemaskineoptimeringen.
Det er nødvendigt at du forstår, hvad en søgeordsanalyse er, en konkurrentanalyse (ift. SEO) teknsisk SEO og content generering.
Hvad er en søgeordsanalyse?
Før du overhovedet starter ud med at foretage SEO – altså overhovedet begynder at skrive, foretager tekniske foranstaltninger mv., så er det en god ide at lave en søgeordsanalyse.
En søgeordsanalyse indbefatter følgende:
- Hvilke søgeord du bliver fundet på nu?
- Hvilke søgeord der potentielt kunne være gode for dit website at rangere på
Du kan læse mere om, hvilke værktøjer du bør benytte til at foretage en søgeordsanalyse i afsnittet her.
SEO-konkurrentanalyse
Det er altid en god ide at tjekke dine konkurrenter ud.
Her snakker jeg ikke kun om de virksomheder, som din egne virksomhed konkurrere med på markedet.
Jeg snakker også om blogs, freelancere og andre websites uden for dit markedet, som alligevel kunne benytte nogle af de samme søgeord, som du ønsker at rangere på.
En hurtig google søgning på det relevante fokus søgeord vil give dig et overblik over, hvem der rangere højest lige nu. Der er også værktøjer, som kan hjælpe dig med dette. Se mere om det i afsnittet her.
Teknisk SEO
Teknisk SEO er et term, som benyttes til at forklare alle de områder, hvor du kan optimere dit website ift. de tekniske retningslinjer, som Google og Bing angiver. De mest anvendte tekniske optimeringer er følgende:
- Meta titles: Titler på websider, vigtige for søgemaskiner og brugervisning
- Metabeskrivelser: Korte beskrivelser af websideindhold, vises i søgeresultater.
- Sitemaps: Oversigter over en websides struktur, hjælper søgemaskiner med at indeksere.
- Robot.txt: Fil der instruerer søgemaskiner om, hvilke sider de skal indeksere eller ignorere.
- Canonical URL’s: Angiver den foretrukne URL for indhold med flere kopier, undgår duplikatindhold.
- Redirects: Omdirigeringer fra en URL til en anden, vigtige for brugernavigation og linkstruktur.
- Links (henvisninger): Hyperlinks på en webside, vigtige for brugernavigation og søgemaskineoptimering.
Der er selvfølgelig flere tekniske aspekter du skal forholde dig til, afhængig af, hvilken type CMS du har, og om du har et simpelt website, blog eller webshop. Dog kan du ikke gå helt galt i SEO-byen, hvis du forholder dig til ovenstående.
Godt content betyder god rangering
Forståelse af indholdets betydning for SEO er afgørende for at opnå en høj rangering i søgeresultaterne. Denne SEO guide og dette afsnit vil udforske, hvordan kvalitetsindhold kan være nøglen til at forbedre din online synlighed.
Skab værdifuldt og relevant Indhold
Hjørnestenen i enhver effektiv SEO-strategi er at producere indhold, der ikke blot er fyldt med relevante søgeord, men som også er informativt, engagerende og værdifuldt for din målgruppe. Google og andre søgemaskiner favoriserer indhold, der direkte besvarer brugernes forespørgsler og tilbyder praktiske løsninger.
At forstå og imødekomme din målgruppes behov er derfor essentielt for at skabe indhold, der resonnerer og engagerer.
Optimering af søgeord og brugeroplevelse
Efter at have skabt dit indhold, er det vigtigt at finjustere det med omhyggeligt udvalgte søgeord. Disse søgeord skal være relevante for dit emne og integreres naturligt i teksten. Overforbrug af søgeord kan skade mere end det gavner. Samtidig er brugeroplevelsen afgørende.
En webside, der er let at navigere, med hurtige indlæsningstider og et mobilvenligt design, vil ikke kun tiltrække besøgende, men også holde dem engagerede.
Forstå content strukturen på dine sider, indlæg, kategorier og produkter
At forstå strukturen af indhold på dine websider, blogindlæg, kategorier og produktsider er afgørende for at skabe en effektiv og brugervenlig online tilstedeværelse.
En velorganiseret content struktur forbedrer ikke kun brugeroplevelsen, men spiller også en vigtig rolle i SEO.
SEO guide til struktur for en standard side
Hvis du strukturerer en standard side efter følgendende opsætning, så overholder du Google’s retningslinjer. Bemærk, at de første 4 punkter helst skal struktureres i kronologisk rækkefølge:
- Meta title
- Metabeskrivelse
- URL (inkluder søgeordet)
- <h1>
- Body content (<h2> – <h6> + tekst + billede)
- Links til andre sider
- Links til interne sider
- CTA’er (Call to actions)
Bemærk, at min SEO guide ikke er 100% et blueprint til, hvordan alle sider struktureres. Dog er ovenstående fremgangsmetode i 9 ud af 10 tilfælde vigtigt at overholde.
SEO guide struktur til et blogindlæg
Et blogindlæg følger stort set samme struktur, som een standard webside. Dog er der enkelte punkter, hvor strukturen adskilliger sig. For at du via min SEO guide kan strukturere dit blog indlæg bedst muligt, så følg disse fremgang:
- Meta title
- Metabeskrivelse
- URL (inkluder søgeordet)
- <h1>
- Indholdsfortegnelse
- Body content (<h2> – <h6> + tekst + billede)
- Links til andre sider
- Links til interne sider
- CTA ( Call to actions)
- F.A.Q
SEO guide for struktur til en produkt side
En produkt side er en anelse anderledes end en standard side og et blogindlæg.
Der er selvfølgelig forskellige fremgangsmetoder at lave SEO på en produktside, afhængig af, hvordan den er opbygget, hvilket produkt du tilbyder samt hvilke funktioner du har implementeret.
Jeg vil dog anbefale dig som minimum at følge nedenstående punkter:
- Meta title
- Metabeskrivelse
- URL (inkluder søgeordet)
- <h1> (produkt navn)
- Produktbeskrivelse (inklusiv <h2>)
- Tydelige CTA’er (køb, læg i kurv, gå til checkout osv.)
- Alt tekster på billeder (alt tekst på produktbillede og galleribilleder/packshots)
- Egenskaber og informationer om produktet (ingredienser, anvendelse, materiale mv.)
- Referer til lignende produkter eller den populære “folk, som har købt dette produkt køber også…
- F.A.Q.
SEO guide til organisering af websideindhold (navigation og menu)
Start med at organisere dit websideindhold på en måde, der er logisk og intuitiv for brugerne.
Dette inkluderer en klar hierarkisk struktur med letforståelige kategorier og underkategorier. Sørg for, at navigationen er enkel, så brugerne nemt kan finde det, de søger.
En god måde at strukturere dit indhold, er via forældresider, kategorier til dine indlæg og produktkategorier. Hvis du ikke ved, hvad disse opdelinger er, så giver jeg her en kort beskrivelse:
- Forældreside: En forældreside er eksempelvis din forside. En Om os-side, kontakt-side, medarbejder-side mv. kan have din forside som forældreside. Dette kan ofte gøres direkte på dine sider via CMS. Dette giver ikke kun besøgende en nemmere struktur, men giver også et godt overblik på SERP (Søgeresultatsiden på eksempelvis Google) når folk søger på dit brandnavn.
- Kategori (blog): Benyt altid kategorier til dine blogindlæg, så de er opdelt og struktureret simpelt og forståeligt. I mit tilfælde kunne jeg f.eks. opdele mine indlæg i kategorier som SEO, Webshop, Hjemmesider, WordPress, Shopify osv.
- Produktkategori: Ligesom blogkategorier giver det selvfølgelig også mening at opdele dine produkter i forståelige produktkategorier. Hvis du eksempelvis sælger tøj, så vil produktkategorier som trøjer, bukser, t-shirts give mening.
Dette hjælper ikke kun besøgende med at navigere på din side, men det gør det også lettere for søgemaskiner at indeksere dit indhold effektivt.
Ift. din menu-struktur og visuelle udtryk, så vil jeg her give dig nogle anbefalinger.
- Dropdown-menu: Aldrig benyt mere end et lag i din dropdown menu. Det er simpelthen for frustrerende ift. brugervenlighed. Hvis du er nødsaget til at have mere end et lag, så er det tid til en mega-menu.
- Mega-menu: En Mega Menu på eksempelvis en webshop gør det nemmere og hurtigere for dine kunder at finde lige præcis de varer som de leder efter. En mega-menu er især ideel for webshops med store produktkateloger eller blogs, som rigtig mange kategorier. Et simpel eksempel på en mega menu kunne være:
SEO guide til søge funktion og søgeresultat side
Ved at implemetere en søgefunktion på dit website eller webshop, øger du chancen for, at dine besøgende finder det de søger. Det giver næsten sig selv.
Der er dog enorm forskel på en brugbar søgefunktion og de elendige søgefunktioner, som man hurtigt finder ud af, ikke er en skid værd.
Jeg kommer med nogle anbefalinger ift. brugbare søgefunktioner herunder, og forklare også, hvad du skal tænke på, ift. SEO.
Implementer en brugbar søgefunktion for at optimere dit websites SEO
En god søgefunktion er først og fremmest synlig. Enten i menuen eller direkte på forsiden. Det er også altid en god ide at indsætte en søgefunktion i footeren.
Dernæst, så vil jeg anbefale dig at benytte AJAX søgefunktioner. En AJAX søgefunktion er de søgefelter, som kommer med anbefalinger, efter du har indtastet 2-3 bogstaver. Som vist herunder.
Ovenstående har som sådan ikke noget med SEO at gøre, nok mere konverteringsoptimering når det kommer til stykket.
Der er dog to dele af en søgefunktion. Selve søgefunktionen, og så søgeresultatsiden. Netop søgeresultatsiden er her, hvor SEO kommer ind.
Når personen har klikket på resultatet, som fremkommer, kan du som regel gøre to ting. Henvise til en søgeresultatside, eller henvise direkte til selve et indlæg, side eller produkt. Sidstnævnte er helt klart værd at foretrække.
Hvor SEO kommer ind i den her forbindelse, er at du nu ved, hvad folk generelt søger efter på dit website. Det er en utrolig vigtig og brugbar viden du kan benytte i din SEO. For det er netop søgeord, som du nu kan søgeoptimere mod.
For at blive endnu klogere på analysen af din søgefunktion, anbefaler jeg, at du benytter Google Search Console. Læs mere om Google Search Console i næste kapitel ift., hvordan du installere det.
Det, som er smart med Google Search Console er, at det giver dig specifikke data på, hvad folk søger efter, og hvordan de benytter din søgefunktion. Kan de finder ud af din søgefunktion. Leder det til en konvertering eller bounce?
Måske du også er interesseret i?
Der er et utal af forskellige værktøjer, som har højt fokus på SEO.
Du kan nemt brænde enormt mange penge af på værktøjer, som ikke er nødvendige.
Derfor giver jeg dig mine anbefalinger til en optimal SEO-værktøjskasse her i min SEO guide, som i den grad er fyldestgørende.
Guide til Google Analytics 4
Det første værktøj jeg vil anbefale dig at have styr på, er Google Analytics 4. Det er essentielt for enhver SEO-ekspert, at forstå de data, som man indsamler fra sit website eller app.
Det kan bruges til et utal af forbedringer, som konverteringsoptimering og højere rangering.
Jeg har skrevet en step by step guide til Google Analytics 4 her.
Guide til Morningscore
Morningscore er et dansk SEO-værktøj, hvis primære formål er at øge synligheden af dit website på søgemaskiner som Google og Bing.
Der er mange SEO-værktøjer, der kan det samme som Morningscore, men den primære forskel er deres integration af gamification.
Morningscore formår at gøre SEO-arbejdet sjovt. Du føler, at der sker en udvikling, stor som lille, hver gang du lægger arbejde i det.
Du kan læse en gennemgående guide til, hvordan Morningscore anvendes optimalt i min komplette Morningscore SEO guide her.
SEO guide til Google Search Console
Google Search Console er et uvurderligt værktøj for enhver, der ønsker at forstå og forbedre deres websites synlighed i Google-søgninger.
Dette gratis værktøj tilbydes af Google og giver webmastere dyb indsigt i, hvordan deres website præsterer i Google-søgninger.
Det hjælper med at identificere og rette tekniske fejl, overvåge website-trafik, se hvilke søgeord der bringer besøgende til siden, og meget mere.
SEO guide til Ahrefs
SEO (søgemaskineoptimering) er afgørende for enhver virksomheds online succes.
Ahrefs er et avanceret SEO-værktøj, der er essentielt for at opnå en konkurrencemæssig fordel. Denne guide vil dykke ned i, hvordan Ahrefs kan revolutionere din SEO-indsats.
Ahrefs er en smule pricy, men helt klart pengene værd, hvis du er seriøs omkring SEO.
Jeg vil ikke give dig en gennemgående guide af Ahrefs, men alligevel udpege nogle gode teknikker.
Forståelse af Ahrefs' Site Explorer
Site Explorer er en af de mest kraftfulde funktioner i Ahrefs.
Ved at indtaste en URL, kan du få en omfattende analyse af en konkurrents link- og søgeordsprofil, samt deres mest populære sider.
Denne indsigt er uvurderlig for at identificere muligheder for linkbuilding og for at forstå, hvordan konkurrenter opnår deres links.
Overvågning af linkprofilen
Ahrefs hjælper også med at overvåge din egen linkprofil.
Funktioner som “New”, “Lost” og “Broken” links giver indsigt i, hvordan din linkprofil udvikler sig, og hvor der kan være muligheder for forbedring.
Du kan selvfølgelig også se organisk og betalt trafik, men her vil jeg i stedet benytte Google Analytics 4.
Vurdering af backlink kvalitet
Når du investerer tid eller penge i at opnå et link, er det vigtigt at vurdere dets kvalitet.
Ahrefs Rank og antallet af “Referring Domains” er nøgleindikatorer for et links værdi.
Husk, at et højt Ahrefs Rank kan være vildledende, så det er vigtigt at se på de specifikke domæner, der linker til siden.
Du kan se trafikvolumen, domain-rating fra linket mv.
Det er altid værd at undersøge ens backlinks (hvor du modtager trafik fra via links), da det efter Googles egne retningslinjer betyder utrolig meget ift. rangering.
SEO guide til Linkbuilding - backlinks
Backlinks spiller en afgørende rolle i søgemaskineoptimering (SEO).
De fungerer som stemmer af tillid fra andre websteder og kan betydeligt forbedre din websites synlighed og rangering i søgemaskineresultater.
At skaffe kvalitetsbacklinks er dog ikke en simpel opgave. Det kræver strategi, tålmodighed og en forståelse af, hvad der gør et backlink værdifuldt.
Jeg vil her komme med brugbare metoder til, hvordan du skaffer værdifulde backlinks:
- Gæsteblogging: Skriv gæsteindlæg på andre blogs, og link til din egen hjemmeside via den. Det er en meget populær metode. Du får et link, og den blog du skriver på får content. Noget for noget.
- Influencere: Selvom links fra sociale medier ikke betyder super meget ift. SEO og rangering, så skaber det alligevel omtale. Så hvis du samarbejder med influencere, enten via sociale medier eller youtube, så skaber omtale også mulighed for at få links alle mulige steder fra.
- PR-strategi: Pressemeddelser, interviews eller deltagelse i online events. Ordet PR får ofte mindre virksomheder eller hjemmeside til at skælve, og folk tænker straks tv, mikrofon og 3, 2, 1… så er i live. PR kan være utrolig mange ting. Journalister for diverse lokalaviser mangler altid interessante historie, så hvis du kan give sådan en, så få dem til at skrive en artikel og et link til din hjemmeside.
SEO guide til at rette døde links
En af de værste ting du kan gøre ved dit website, er at henvise til 404-fejl.
Altså henvise til en side, som ikke længere eksistere, eller som ikke har den korrekte URL.
Dette giver ikke blot et minus hos Google, men giver også frustration hos dine besøgende.
Det kan dog være uoverskueligt, at holde styr på samtlige links på dit website med tiden, og derfor er det en god idé, at benytte værktøjer, som kan spotte disse 404-fejl.
Jeg vil anbefale dig at benytte Screaming Frog eller Ahrefs til dette.
Disse værktøjer kan scanne dit website for broken links, så du manuelt derefter kan fikse dem.
Du kan også benytte pluginnet Broken Links Checker, hvis du anvender WordPress som CMS.
Schema i SEO - sådan anvendes det
Schema. Hvad pokker er det nu for noget?
Schema er struktureret data og kan forklares som en fællesnævner for at strukturere data.
Altså, at Google, Bing og websites alle er enige om, hvordan specifikke data skal struktureres for at blive vist.
Dette betyder, at hvis schema overholdes, så er det muligt at få vist yderligere information i søgeresultaterne. Og det kan have en enorm effekt ift. hvorvidt du får klikket eller din konkurrent gør.
De mest populære informationer der er tale om at få vist på SERP (søgeresultatsiden) med schema er følgende:
- Rating
- Opskrift
- Review
- Produkt lagerantal
- Produkt pris
- Person
- Artikel mark up type
- Event mark up type
- F.A.Q.
- Video mark up type
Jeg har herunder givet dig nogle eksempler, så du ved, hvad du kan få ud af Schema Markup.
Sådan implementere du schema på dit website
Du kan manuelt gå i gang med at implementere schema markup, hvis du har kendskab til programmering/kodning. Det er der dog ikke mange som har, og derfor findes der heldigvis andre metoder, som er lige så gode.
Hvis du benytter Shopify eller WordPress, anbefaler jeg følgende apps/plugins:
- Til Shopify: SMART SEO
- Til WordPress: Rank Math PRO
Følg instruktionerne fra disse apps og plugins for at opsætte schema. Frygt ej, det er relativt nemt, og begge udbydere har gode guides på deres websites til, hvordan dette gøres bedst.
En ting, som jeg vil anbefale dig, er altid at tjekke, om din Schema markup er korrekt. Dette kan du gøre via Schema Markup Validator her.
Hvis der ikke indikeres nogle fejl, så er du good to go. Derefter er det blot et spørgsmål om tid, før dine yderligere informationer vises i søgeresultaterne.
Jeg håber min SEO guide har givet dig et godt overblik over, hvordan du arbejder med SEO.
Der er selvfølgelig stadig tonsvis af områder inden for SEO, som du kan dykke ned i, for at rangere endnu højere.
Nogle af emnerne som også har større betydning for SEO er (nedenstående links henviser til gennemgående guides):
Hvis du ønsker assistance, så er du altid velkommen til at kontakte mig.
Hvad synes du om denne artikel?
Klik på en stjerne for at bedømme
Bedømmelser 5 / 5. Antal bedømmelser 3
Hej Morten,
Super fint indlæg. Hvad er dit take på linkpakker? Altså at købe 5-10 links…
Hej Helene,
Mange tak. Håber du fandt den brugbar.
Linkpakker skal man være en smule forsigtig med, da man hurtigt kan brænde mange penge af på irrelevante links. Dog har jeg set sider rangere nr. 1 på Google, blot ved hjælp af et par utrolig gode links. Så undersøg altid, hvilke links du køber inden.