Før vi starter, så lad mig allerede nu fortælle dig, at du har behov for et eksisterende kendskab til SEO, hvis du ønsker at dykke ned i programmatic SEO (Ikke programtic SEO, som nogen kalder det).
Ikke på et ekspert niveau, men det er i den grad en fordel, hvis du har praktiseret eller undersøgt SEO generelt.
Du kan blive klogere på SEO i min begynder guide her.
Ellers, så lad mig begynde med at forklare dig, hvad programmatic SEO er.
Hvad er programmatic SEO?
Det kan være svært for virksomheder, at optimere samt dække alle områder inden for SEO. Det er her programmatic SEO kommer ind i billedet.
Programmatic SEO handler om at automatisere processen med at skabe og optimere indhold på tværs af mange sider, som målrettes mod specifikke søgeord (hoved søgeord) og emner herom (modifiers).
Via generative AI og co-coding kan kan eksempelvis generere tonsvis af landingssider målrettet givne søgeord samt emner, uden at skrive indholdet selv.
Den manuelle proces ved at oprette en side/indlæg og udvikle content selv kan altså spares væk, så at sige.
Det lyder helt snyd! Ja, det er det da også – men det er 100% lovligt, og 100% effektivt. Så vær nu med på den første bølge, som får gavn af guldet.
Eksempler på programmatic SEO?
Der er sikkert masser af eksempler du allerede er stødt på, uden at du faktisk er klar over, at det er lavet med programmatic SEO.
Nogle tilfælde, som har haft større succes med anvendelse af programmatic SEO er CarLogos og Trip advisor.
CarLogos
carlogos.org er et godt eksempel på, hvordan programmatic SEO kan anvendes med succes.
De har over 1.000 indekseret sider, hvor størstedelen er udarbejdet ved programmatic SEO.
Disse sider består af både tekstindhold målrettet specifikke søgeord (mest bilmærker) samt billeder i form af logoer.
carlogos skulle have brugt utallige timer på content, seo arbejde mv., hvis de manuelt skulle oprette over 1.000 sider, som eksemplet oven over. Hvis de skulle designe og opsætte dem samt arbejde med diverse metatitles og beskrivelser, ville det tage alt for mange timers arbejde.
Ved hjælp af programmatic SEO har de i stedet skabt ca 90% af alle deres sider via automatiseret AI (programmatic SEO).
De ligner hinanden, da de er udarbejdet ud fra samme skabelon, men logoet, teksten og meta er alt sammen unikt (skabt med AI).
Det har genereret en organisk trafik på 600.000 pr. md, og har ligget forholdsvist stabilt sidenhen.
Trip Advisor
Trip Advisor’s programmatic SEO anvendes til at skabe en stor mængde indhold, der er målrettet specifikke lokationer og aktiviteter.
Dette resulterer i sider som “Ting at lave i [By]” og “Bedste hoteller nær [Seværdighed]”.
Disse programmatisk genererede sider fungerer som landing pages, optimeret til relevante søgeforespørgsler.
Trip Advisor er nok en af de virksomheder, som har haft mest succes med anvendelse af programmatic SEO.
De har vækset deres organiske trafik med op til 40% siden de begyndte med programmatic SEO.
Trip Advisor driver nu 200 millioner besøgende ind hver måned organisk.
Hvordan anvendes programmatic SEO? - step by step guide
Hvordan anvender du programmatic SEO med succes på dine egne platforme / websites? Det er jo spørgsmålet så.
Før du bare spytter tonsvis af sider ud, så skal forarbejdet gøres.
Det er vigtigt, at det gøres korrekt, da det ellers kan haven skadende effekt på dit domænes rangering.
Denne proces kaldes for en søgeordsanalyse.
1. Søgeordsanalyse / keyword research
At identificere søgeord er grundlaget for programmatisk SEO.
Du kan foretage sådanne søgeordsanalyser ved hjælp af Google Ads Manager, hvor du kan tjekke søgevolumen på keywords.
Du kan også benytte ahrefs eller andre SEO-værktøjer.
Husk at undersøge dine konkurrenter, og se, om du kan finde nogle niche områder, hvor der nødvendigvis ikke behøver at være høj søgevolumen, men i stedet mange aspekter af det.
Ud fra din søgeordsanalyser har du nu adskillige søgeord på en liste.
Udvælg nogle af dem som hovedsøgeord og tilføj, hvad vi inden for programmatic SEO, kalder for en modifier.
En ‘modifier’ er et udtryk, der tilføjes før eller efter et hovedsøgeord, som omdanner det til et meget specifikt keyword (hvilket kan være et long-tail keyword afhængigt af længden på hovedsøgeordet og modifier).
- Eksempel på programmatic SEO strategi for TripAdvisor:
For Tripadvisor kunne hotel være hovedsøgeord, og bynavn eller land kunne være en modifier.
Dette eksempel giver nogle mulige longtail søgeord bestående af hovedsøgeord + modifier:
“Hotel” + Bangkok, “Hotel” + Barcalona eller “Hotel” + København.
Det kunne også være:
“Ting at lave” + København, “Ting at lave” + Odense, “Ting at lave” + Aarhus osv.
Et hovedsøgeord har altså brug for at kunne fungere sammen med modifiers – ellers vil de landingssider, som du skaber via programmatic SEO sikkert blive betragtet som SPAM af Google.
Husk på, at dine hovedsøgeord plus modifiers skal have mulighed for en god mængde indhold (gerne omkring 800 tegn som minimum). Så emnerne du vil danne landingssider til, skal altså have mulighed for dybde.
Ingen gider at have AI genereret skidt på internettet – og Google vil straffe dig, hvis dine landingssider betragtes som “Doorways“.
2. Konkurrentanalyse
Nu da du har en liste med hovedsøgeord + modifiers, er det tid til at tjekke konkurrencen på dem samt udvide listen.
Dette kan AI hjælpe med. Der findes et hav af forskellige værktøjer – du kan vælge din favorit. I dette tilfælde anvender vi ChatGPT.
Prompt ChatGPT med følgende efter at du har uploadet listet:
“Du er SEO ekspert, og i forbindelse med programmatic SEO skal du tjekke konkurrencen på listen over hovedsøgeord + modifiers. Du skal også vurdere alle fra 1-5, hvor 5 er med højest konkurrence. Udfyld gerne meta title, meta-desc, h1, h2 samt content-emne for hver hovedsøgeord + modifier.”
Smid det ind på din liste og udvid med AI, hvis du er tilfreds med resultatet. Ellers prompt lidt videre og juster.
Bemærk, at du gerne må have 100+ hovedsøgeord + modifiers med alt information tilknyttet.
3. Vælg det rigtige værktøj og fyld din database med indhold
Nu hvor du har en god og lang liste med potentielle landingssider, som skal oprettes ud fra hovedsøgeord + modifier, er det tid til at finde det rigtige værktøj.
Jeg benytter personligt selv Airtable, da det ikke koster helt vildt meget, og så er det meget brugervenligt.
Hvis du ikke har kendskab til programmering eller kode, så er Airtable et godt valg, da du kan udarbejde programmatic SEO via no-code approach.
I dette trin viser jeg dig et eksempel med Airtable til at opbygge de specifikke felter, der er knyttet til hvert enkelt indholdselement, du ønsker på siden.
Dette bør også inkludere metadata—ting som sidens titel, URL og beskrivelse.
Da du allerede har oprettet sidens skabelon i trin 2, bør dette være relativt ligetil: du opretter blot et felt for hvert stykke indhold på siden.
Men ligetil betyder ikke nødvendigvis hurtigt—det vil tage tid, da du skal udfylde hundredvis af rækker. Men tro mig. Det er arbejdet værd!
Du kan også lave det via Google Sheets, men det er ikke alle CMS-systemer, som integrere lige godt med Google.
Dernæst vil jeg altså anbefale, hvis muligt, at have dine data andre steder, end hos Google. En Google-konto kan “hackes” og det vil resultere i mange data mistet eller delt andre steder.
Du kan selvfølgelig også benytte Excel. Husk, at filen skal være i .csv.
Eksempel på programmatic SEO via Shopify
Hvis du benytter Shopify kan du forbinde din database med Webflow.
I Webflow kan du designe en skabelon for dine landingssider, og indsætter placeholders, så data fra din “hovedsøgeord + modifier liste” kan indsættes dynamisk.
Når du er tilfreds, kan du via Webflow trykke på “Project settings → SEO tab → Sitemap section” for at udarbejde tonsvis af landingssider og danne et sitemap.
Upload det sitemap til Google via Google Search Console for hurtig rangering.
Så har du dannet tonsvis af content på ingen tid. Husk at tjekke rangeringen jævnligt via ahrefs eller andre lignende værktøjer.
Eksempel på programmatic SEO via WordPress
Hvis du benytter WordPress, vil jeg anbefale dig at benytte Elementor til denne proces. Du kan via Elementor nemt danne en skabelon for dine landingssider hurtigt og uden kode.
Udarbejd en skabelon for dine landingsside.
Download nu pluginnet ACF (Advanced Custom Fields), så du via variabler kan hente og skabe dynamisk indhold fra din database.
Uden variabler er landingsiderne statiske og det ville være skidt med 100 vis af landingsider med duplicate content.
Du kan læse mere om, hvordan man benytter ACF her.
Download derefter The Multiple Pages Generator (MPG) plugin. Blot tilgå “plugins” i din backend og søg efter Multiple Pages Generator. Download det og installer.
Tilføj projektnavnet og vælg ‘Sider’ som entitetstype.
Dette gør, at plugin’et genkender dine page-SEO-sider som landingssider i stedet for f.eks. produkt- eller oversættelsessider.
Vælg din nyligt publicerede landingsside-skabelon, og markér derefter de to bokse, som du kan se på billedet nedenfor, for at ekskludere din skabelon fra crawlere og for at sikre, at de programmatisk oprettede sider forbliver søgbare.
Upload din CSV-fil.
Dette fortæller plugin’et, hvor ofte det skal tjekke for opdateringer—hvis du ikke planlægger at opdatere variablerne for disse publicerede sider regelmæssigt, kan du blot sætte den til ‘Én gang’.
Bemærk også, at ud over en CSV-fil fungerer et direkte link til et Excel-ark også fint.
Tilføj nu din slug og tryk på ‘Gem ændringer’. Tillykke, dine programmatisk oprettede sider er nu genereret.
Tid til at fejre! Du har lige udgivet tusindvis af SEO-optimerede websider.
Færdigt eksempel med programmatic SEO
Hvis du har fuldt min guide, så burde du have generet et antal landingssider.
I dette tilfælde, er der fokuseret på, hvor mange kalorier der er i forskellige grønsager, madretter mv. Direkte via WordPress (med Elementor, ACF og MGP)
Hvis du har en simpel skabelon for alle dine “variabler”, så vil du kunne genere indhold, som kunne ligne dette:
I dette tilfælde er MGP-pluginnet anvendt, men du kan også benytte WP Import Premium.
Konklusion på programmatic SEO
Programmatic SEO er en fantastisk teknik til at rangere på søgeord, som ikke er super konkurrencepræget i forvejen.
Det sparer dig tonsvis af timer og kan gøres helt uden kendskab til programmering eller kodning.
Det er vigtigt, at søgeordsanalysen og konkurrentanalysen udarbejdes fornuftigt og dybdegående, da det ellers kan have katastrofale følger for din SEO-rangering.
Desuden skal du have en smule teknisk snilde, da flere integrationer ofte er nødvendigt for at analysere, designe og generere content til dine landingssider.
Men det er altså muligt, på blot få timer, at rangere på over 100 søgeord, og endda konvertere via CTA i et stilrent og genkendeligt design.
Fordele og ulemper ved programmatic SEO
Der er både fordele og ulemper ved programmatic SEO.
Hvis du ikke sætter dig ind i strategien samt konkurrentanalysen eller laver tekniske fejl kan det have fatale konsekvenser rent SEO-mæssigt.
Men hvis du har lavet forarbejdet ordentligt, og holder tungen lige i munden ift. det tekniske, så er der høj gevinst at hente.
Fordele ved programmatisk SEO
Der er mange fordele ved at anvende programmatic SEO. De mest kendte årsager er:
- Tidsbesparende. At udarbejde 100+ landingssider ville tage et utal af timer uden automatisering.
- Billigt. Ift. hvad en SEO-ekspert, tekstforfatter mv. skulle have af penge på de timer de bruger.
- Kræver ikke kendskab til programmering eller kodning.
- Mulighed for integration til kendte CMS-systemer.
- Bliver kun bedre i takt med at den generative AI udvides.
Udfordringer ved programmatisk SEO
Programmatisk SEO er ikke en universel løsning – hvis det var, ville alle bruge det. Her er et par ting, du skal huske på, hvis du overvejer det som en strategi.
Programmatisk SEO er ikke egnet til enhver virksomhed. Indholdet på siden skal være relevant og nyttigt, og hvis din virksomhed ikke har mulighed for at levere denne type indhold, vil det være spildt indsats.
Du kan arve meget teknisk gæld og indholdsgæld. Jo flere sider du har, desto flere sider skal du vedligeholde. Dette gælder både for udviklerdelen og indholdsdelen, hvor du skal sikre, at indholdet altid er opdateret.
Generativ AI ændrer tingene. Med usikkerheden omkring generativ AI og dens påvirkning på SEO er det muligt, at programmatisk SEO vil blive mindre værdifuldt over tid.
Du kan ikke vide, om det virker, før du prøver.
F.A.Q. Programmatic SEO
Find svar på de mest stillet spørgsmål inden for programmatic SEO:
Hvad er programmatic SEO?
Programmatic SEO handler om at automatisere processen med at skabe og optimere indhold på tværs af mange sider, som målrettes mod specifikke søgeord (hoved søgeord) og emner herom (modifiers). Du kan altså oprette 100+ af landingssider på blot få minutter.
Hvad koster programmatic SEO?
Programmatic SEO benytter flere platforme og integrationer. Jo mere kendskab du har til SEO og programmering jo billigere. Et CMS-system, database integration, generativ AI værktøjer og Programmatic SEO generatorer er eksempler på værktøjer, som er nødvendige.
Kan man anvende programmatic SEO på Shopify?
Ja. Via andre apps og integrationer, som eksempelvis Webflow, er det muligt at skabe tonsvis af landingssider direkte fra din Shopify database.
Kan man via WordPress anvende programmatic SEO?
Ja, ved hjælp af WordPress plugins, som eksempelvis MGP (Multiple Pages Generator) kan du generere tonsvis af landingssider på blot få minutter.
Programtic SEO eller Programmatic SEO
Programtic SEO er ofte en stavefejl, hvor det korrekte term inden for søgemaskineoptimering, er Programmatic SEO.
Hvad synes du om denne artikel?
Klik på en stjerne for at bedømme
Bedømmelser 4.8 / 5. Antal bedømmelser 6