Danmarks bedste Looker Studio guide (tidligere Google Data Studio), som lærer dig at visualisere data på en flot og præsentabel måde.
Lær, hvordan du laver flotte data dashboards med visuelle flotte grafer og datasheets.
Opret Google Analytics 4 rapporter, Youtube rapporter, Google Ads rapporter mv.
I min guide viser jeg dig, hvor let det er at integrere til dine favorit dataplatforme, og visualiser dem i Looker Studio. Lad os komme i gang.
Hvad er Looker Studio
Looker Studio, tidligere kendt som Google Data Studio, er en kraftfuld og brugervenlig platform til datavisualisering og business intelligence.
Datavisualiseringsværktøjet, puha et langt ord, gør det muligt for brugere at omdanne deres data til informative, letforståelige rapporter og dashboards.
En af de primære fordele ved Looker Studio er dens evne til at integrere med en bred vifte af datakilder.
Dette inkluderer populære Google-tjenester som Google Analytics, Google Ads og Google Sheets, samt andre eksterne kilder.
Denne alsidighed sikrer, at brugere kan samle og analysere data fra forskellige platforme på ét sted, hvilket giver en mere holistisk forståelse af deres forretningsaktiviteter.
Looker Studio skiller sig især ud med sin brugervenlighed/interface. Selv uden avancerede tekniske færdigheder kan brugere nemt trække og slippe elementer for at skabe tilpassede rapporter og dashboards.
Kom i gang med Looker Studio
Looker Studio er 100% gratis. Det eneste du behøver er en Google-konto. For at komme i gang med Looker Studio, besøg dette link her.
Tryk derefter på “Use it for free”.
Log nu ind med din Google-konto, fot at gå adgang til Looker Studio.
Opret dit Looker Studio dashboard
Du har flere valgmuligheder, når du først har fået adgang til Looker Studio.
Du kan benytte skabeloner, som allerede er opsat på forhånd til både Google Analytics 4, Youtube og Google Ads.
I denne guide vil vi dog oprette en fra scratch, så du får den nødvendige viden og selv kan opsætte dit dashboard, som du ønsker.
Tryk derfor på “Tom rapport”.
Opret Google Analytics 4 rapport
Før du kan oprette et dashboard, er det dog nødvendigt, at du indehaver data.
Hvis du har en Google Analytics 4 ejendom oprettet, så vil jeg vise dig, hvordan du indsætter data i dit dashboard på en mega fed måde. Hvis du ikke har en Google Analytics 4 oprettet, så læs min guide her først.
For at tilføje data skal du benytte en Google Connector. Som du nok kan se, har du mange muligheder. Alt fra Google sheets, Google Ads og selvfølgelig Google Analytics.
I dette eksempel, tryk på “Google Analytics”.
Tryk derefter på den Google Analytics 4 konto du ønsker og vælg din ejendom.
Tryk derefter på “Tilføj” nederst i højre hjørne.
Du ser nu et forholdsvis tomt canvas.
Alt, hvad du ser til venstre og midten er selve dit dashboard. Alt det, som du reelt kan visualisere.
I højre side har du alle de muligheder for data at indtrække, afhængig af dene Google Connector, som du har tilføjet.
Start eventuelt med at navngive dit dashboard øverst til venstre., og gå derefter videre til næste afsnit i min guide.
Design din GA4 rapport i Looker Studio
Du bestemmer helt selv, hvad du ønsker at vise af data. Jeg vil dog give dig de mest essentielle og mest populære datasæt fra Google Analytics 4, at vise i denne guide.
Det, som vi gerne vil vise i denne guide, er følgende datasæt:
- Aktive brugere
- Nye brugere
- Sidevisninger pr. bruger
- Engagement time pr. bruger (tid brugt på din side pr. bruger)
- Demografiske datasæt (alder og køn)
- Geografiske data (hvor i verden dine besøgende kommer fra samt hvilke byer)
Start med at finde aktive brugere i højre side. Søg eventuelt efter “aktive brugere eller active users” og drag derefter datasættet over på dit dashboard.
Som udgangspunkt viser Looker Studio de seneste 28 dage af data. Du kan ændre dette ved at ændre standarddatainterval i kolonnen ved siden af kolonnen, hvor alle dine datasæt er. Tryk på “Tilpasset” og vælg derefter dit datainterval.
Bemærk, at du kan klikke på dine datasæt på dit dashboard, og manuelt placere, forstørre og formindske dem efter eget ønske.
Du kan desuden style dem – altså ændre skrifttype, farve mv. ved at klikke på et datasæt, og vælge under fanen “stil”.
Søg dernæst efter følgende datasæt og drag dem over på dit dashboard:
- “Nye brugere”
- Sessioner pr. bruger (det er sidevisninger pr. bruger)
- engagementrate (% af tid brugt på dit website)
- alder
- Køn
- Land eller by
Eksempelvis således:
Du kan tilføje flere fede funktioner. Eksempelvis en klikbar datovælger, så dem, som ser dashboarded selv kan vælge, hvilken dataperiode de ønsker.
For at tilføje en klikbar datovælger, tryk på “Tilføj et styringselement” i menuen øverst. Tryk derefter på “Indstillinger for datainterval”. Indsæt elementet efter eget ønske.
Denne funktionalitet gør det muligt for andre at se de data, som de ønsker. Smart, ikke?
Opret Looker Studio dashboards via skabeloner
For at benytte prædefinerede skabeloner, skal du tilgå forsiden på Looker Studio. Tryk eventuelt på logoet i vestre hjørne øverst for at tilgå selve forsiden.
Skabelongalleriet finder du øverst. For at se alle, kan du trykke på “skabelongalleri” oven over til højre.
Looker Studio har både skabeloner til Youtube data, Google Ads, Google Search Console samt mange flere.
Tryk på den ønskede skabelon, og derefter vil du se, at der allerede er indsat de mest anvendte og populære datakilder. Skabelonen er tilmed designet i forvejen.
Du kan selvfølgelig redigere alle datakilder og designet, såfremt du ikke er tilfreds eller ønsker at personliggøre det yderligere.
Giv andre adgang til dine Looker Studio dashboards
En af årsagerne til overhovedet at lave dashboards er, at andre også skal kunne se dine data.
For at give andre adgang skal du trykke på “+Del” øverst til højre.
Du kan nu skrive personens e-mail ind og derefter vælge, hvilke rettigheder de skal have. Skal de blot kunne læse og interagere med dashboarded eller skal de også kunne redigere.
Tryk på “Udfør” når du er færdig.
Hvad synes du om denne artikel?
Klik på en stjerne for at bedømme
Bedømmelser 5 / 5. Antal bedømmelser 4