Spring til indhold

Hvad er en hjørnesten strategi?

hjørnesten seo yoast

Hvis du abonnerer på en tjeneste fra et link på denne side, hjælper du mig med at føre mortenbaek.dk videre via kommission. 

På dit website har du sikkert indhold, som du synes er vigtigere end andet. Dette indhold kaldes for hjørnesten, eller cornerstone. Lær, hvordan du med Yoast SEO kan aktivere dine vigtigste artikler eller sider.

Indholdsfortegnelse

Hvad er hjørnesten / cornerstone på dit website?

Hjørnesten består af den vigtigste artikel, side eller produkt på dit website. Den, du er mest stolt af, er vigtigst for dig og for din forretning. Ved at aktivere flere hjørnesten udarbejder du faktisk en hjørnestensstrategi.

Dine hjørnestensartikler skal derfor helst indeholde dine mest konkurrencedygtige søgeord, så det er det indhold, som højst sandsynligt vil have den højeste rangering. 

Det betyder også, at det derfor vil være bedst, hvis dine cornerstones er det indhold, som bliver linket til mest på dit website. 

Du kan i dette brevkasseindlæg lære, hvordan du kan aktivere dine artikler, sider, produkter med videre med Yoast SEO i WordPress. 

Lav en hjørnestensstrategi

En hjørnestensstrategi er vigtig, fordi dit website ikke rangere som en enkelt enhed på søgemaskiner, inviduelle sider gør! Derfor er det vigtigt, at dine absolut vigtigste sider er dem, som fremkommer mest.

Vi bryder hjørnestensstrategien ned i 3 steps, så det er nemmere at overskue. 

Vælg, hvilke sider som skal være dine hjørnesten

Dine hjørnestensartikle,r er som sagt det vigtigste for dit website og din forretning. Du skal derfor nøje udvælge, hvilket indhold, som er absolut det vigtigste. Jeg plejer at sige, at mellemstore hjemmesider, blogge osv. minimum skal have en top 3 over deres hjørnesten. 

Vælg derfor først den vigtigste side, produkt eller artikel. Vælg derefter nummer to og tre. 

Sørg for, at de tre udvalgte hjørnesten har flest interne, såvel som eksterne links og de vigtigste søgeord for dit websites SEO. 

Arbejd på din cornerstone SEO

Som skrevet tidligere, så er der nogle vigtige punkter, som skal overholdes, for at få mest ud af din hjørnestensstretegi.

Der er selvfølgelig mange aspekter i spil for at rangere højst på søgemaskinerne, men ift. hjørnestene, så overhold minimum disse 4 punkter:

  • Dine hjørnesten skal være det indhold, som henvises mest til på dit eget website
  • Dit hjørnestensindhold dine vigtigste og mest konkurrencedygtige søgeord
  • Dine hjørnesten skal have meget indhold, og helst være de sider, som har den laveste afvisningsprocent
  • Hjørnestensindholdet skal være opsat efter standard SEO-struktur, som overskrifter, paragraffer, mobilvenlighed med mere.

Hvis du ønsker at blive en bedre SEO-ekspert, så læs min guide til at blive bedre til SEO med Morningscore her.

Aktiver hjørnesten med Yoast SEO

Slutteligt skal vi nu aktivere vores hjørnesten/cornerstones, så søgemaskinerne ved, at de udvalgte er det vigtigste på dit website. Dette gøres i dette eksempel med Yoast SEO, som kan downloades gratis med WorPress og WooCommerce. Helt gratis. 

Du kan downlaode Yoast SEO til WordPress her.

Efter du har downloaded og installeret Yoast SEO, skal du finde din side, indlæg eller produkt du har valgt, som en hjørnesten. 

Nederst på redigeringssiden finder du ofte Yoast SEO-modulet. Her skal du finde fanen “Hjørnesten” eller “Cornerstone” på engelsk. Her kan du aktivere siden som hjørnestensindhold. 

hjørnesten

Fortsæt processen med din top 3 liste. Husk på, at det ikke handler om antallet af hjørnestensartikler, men kvaliteten af dem. 

shopify logo

Få 3 dage gratis med Shopify

+ 3 måneder for kun 7 DKK

nordicway

Billig startpakke med NordicWay

Webhosting for kun 9,5 kr. pr. md.

elementor

Byg din hjemmeside med Elementor

Elementor PRO- kun 33 kr. pr. md.