SOSTAC modellen anvendes ofte for at strukturere og planlægge ens markedsføring. Dette kan gøres på mange måder, men SOSTAC modellen giver dig nogle retningslinjer at gå efter.
Bliv klogere på, hvad SOSTAC modellen er, og hvordan den anvendes.
Hvad er SOSTAC modellen?
SOSTAC modellen er et rammeværktøj, skabt af Paul R. Smith, til at udvikle din marketingstrategi fra start til slut.
Modellen indeholder 6 faser:
- Situation
- Objectives
- Strategy
- Tactics
- Actions
- Control

Disse faser har til formål at gøre planlægningen af markedsføring mere overskuelig.
Der findes mange måder at angribe marketing på, hvor både en overordnet marketingstrategi og en praktisk marketingplan er nødvendig.
Hvordan anvendes SOSTAC modellen?
Først vil jeg gennemgå de seks faser, og derefter vil du kunne gennemskue sammenspillet og virkningen.
Dernæst vil jeg vise dig, hvordan SOSTAC anvendes i praksis.
De 6 faser
SOSTAC er dannet af forbogstaverne i de seks faser: Situation, Objectives, Strategy, Tactics, Actions og Control – eller på dansk; Situation, Målsætning, Strategi, Taktik, Handlinger og Kontrol.
Jeg gennemgår hver enkelt fase her.
Situation (situation)
Situation er en situationsanalyse af din virksomheds nuværende marketing, både overordnet og på den enkelte kanal.
Inden vi laver en målsætning er det vigtigt at vide, hvor vi er lige nu, så vi har et udgangspunkt at arbejde realistisk ud fra.
Ved brug af SOSTAC modellen anbefales det at lave en produkt-, konkurrent- og markedsanalyse samt en SWOT analyse.
Objectives (målsætninger)
Objectives er din målsætning for din marketing, selvfølgelig i form af målbare mål.
Din virksomhed kan have flere forskellige mål med jeres markedsføring, ofte indenfor de 5 S’er.
De 5 S’er står for Sell (sælg), Speak (kunderelation), Serve (kundeservice), Save (besparelse) og Sizzle (branding).
Strategy (strategi)
Strategy handler om at udvikle en strategi for hvordan din virksomhed når målsætningerne.
I strategien beslutter din virksomhed sig for, hvilken målgruppe der skal fokuseres på, hvad budskabet er og hvordan man adskiller sig fra konkurrenterne.
Vær så præcis og kortfattet som muligt, så det står klart og tydeligt.
Måske du også er interesseret i?
Tactics (taktikker)
Tactics er den konkrete taktik for at nå målene, og omhandler hvilke marketingmetoder og marketingkanaler du vil benytte.
Taktik er altså fasen, hvor du beslutter dig for om din marketing skal være organisk eller betalt, Facebook eller LinkedIn, og Inbound eller Outbound.
Alle aspekter, platforme osv. skal inkluderes i denne fase, da det kræver et overblik over de aktiver, som er nødvendig for at nå resultatet i den strategi (strategi-fasen), som er lagt.
Actions (handlinger)
Actions er opsætningen af en detaljeret handlingsplan for planlægning, produktion og distribution af din marketing.
Handlingsplanen kræver at du tager et ærligt blik på, hvorvidt din virksomhed har den nødvendige viden, personer og ressourcer inhouse – eller du skal finde en ekstern samarbejdspartner.
Det er også her, hvor du anslår, hvordan dit marketing-budget skal se ud, for at nå dine mål.
Control (kontrol)
Control er kontrollen af, hvornår virksomheden har opnået de målsætninger, der blev opsat under Objectives.
Din virksomhed skal altså opsætte systemer til at måle effekten af din marketing, også undervejs, så den kan justeres løbende.
Dette gøres ofte via udvalgte KPI’er med e minimums værdi. Dette kunne eksempelvis være, når et vist antal konverteringer er nået, eller antal besøg på en bestemt landingsside.
SOSTAC i praksis
SOSTAC modellen er selvfølgelig en teoritisk model, men er i den grad bygget på praksis erfaring.
Det kan virke lidt abstrakt at benytte sådan en model i praksis, og de fleste sidder jo ikke med modellen på et stykke papir og notere ned (som vi gør i undervisningen).
Dog har de fleste nok tanker omkring de forskellige faser i mente, hver gang de planlægger eller strukturere deres markedsføring.
I forbindelse med sådan en planlægning kan flere modeller og værktøjer anvendes. Disse kunne være SWOT-analyse, diverse undersøgelser mv.
Dog vil jeg mene, at de fleste anvender metoden ved at stille sig selv spørgsmål.
Spørgsmål, som du så på ærlig vis svare på, og vurdere situationen. Dette giver dig en idé om det overhovedet kan betale sig at igangsætte din indre idé.
Gode spørgsmål at stille i praksis
- Hvad er status på vores markedsføring?
- Hvilke kanaler, apps og platforme eksponere vi på?
- Hvordan er vores kundestatus (trustpilot, kundeservice mv.)?
- Hvem er vores primære og sekundære målgruppe?
- Hvilke styrker og svagheder har min virksomhed/produkt på markedet ift. konkurrenterne?
- Hvilke målsætninger vil min virksomhed/produkt kunne opnå og hvordan kontrolleres de (KPI’er)?
- Hvilke inhouse ressourcer har min virksomhed til at opnå mine målsætninger?
Jeg håber min guide til SOSTAC modellen har givet dig et overblik over, hvad den anvendes til, og hvordan den er smart at have i baghovedet, når du skal planlægge din marketing.
Du kan downloade SOSTAC-modellen i .png format herunder:
Hvad synes du om denne artikel?
Klik på en stjerne for at bedømme
Bedømmelser 5 / 5. Antal bedømmelser 4