Spring til indhold

Google Tag Manager Guide

google tag manager guide

Hvis du abonnerer på en tjeneste fra et link på denne side, hjælper du mig med at føre mortenbaek.dk videre via kommission. 

Indholdsfortegnelse

4.5
(2)

Google Tag Manager er næsten et must at anvende på websites og webshops i dag. Du kan, uden kendskab til kode opsætte avanceret funktioner, tracking mv. Dernæst, så er Google Tag Manager også et fantastisk værktøj til at øge hastigheden på dit website. 

Jeg vil i denne guide give dig en grundforståelse for Google Tag Manager. Fra opsætning af konto og kontainer til populære konfigurationer med GTM. Slutteligt, vil jeg give et par tips og tricks til de mest populære integrationer, heriblandt Google Analytics 4 og Google Ads. 

Hvad er Google Tag Manager?

Før vi opretter en Google Tag Manager, så vil jeg give dig en kort og overskuelig forklaring af, hvad Google Tag Manager er:

GTM er et gratis værktøj fra Google, som giver dig mulighed for at indsætte diverse scripts, uden at skulle dykke ned i kildekoden, hver gang. 

Ofte, så har du behov for integrationer til andre udbydere. Eksempelvis Google Analytics 4, betalingsløsninger, fragt, leadgenerering osv. 

Via Google Tag Manager kan du så oprette tags, som bliver eksekveret via specifkke triggers. Eksempelvis, at Google Analytics 4 tagget skal eksekveres, efter accept af cookies. 

Dette gør arbejdet på dit website meget lettere, og du kan integrere avanceret funktioner fra mange tredjeparter, uden kendskab til kodning. Desuden så forsøger det også hastigheden gevaldigt på dit website, da alle scripts ikke bliver affyret på én gang, men i stedet via specifikke triggers. 

Opret Google Tag Manager konto

Lad os starte med at oprette en Google Tag Manager konto og derefter oprette en container til dit website.

For at oprette en Google Tag Manager konto, skal du gå til linket her

Log ind med din Google konto. Opret en, hvis du ikke en i forvejen. 

Vælg den målplatform, som du ønsker at anvende Google Tag Manager til. Hvis du har en hjemmeside/webshop, så vælg “Web”. 

Tryk på opret, for at oprette din konto.

Det næste du skal er at implementere Google Tag Manager på dit website. 

Der er to koder, som du skal indsætte. 

tag manager kode

Den første kode skal du indsætte lige under <head> tagget på dit website. Hvis du benytter Shopify, finder du <head>-tagget i filen theme.liquid. Hvis du benytter WordPress skal du indsætte det i header.php. Kopier den øverste kode og indsæt den lige efter <head>. 

Den næste kode skal du indsætte lige efter <body>-tagget. Du finder <body> i samme fil (theme.liquid eller header.php). 

Tryk “OK” når du er færdig. Ikke benyt tredje punkt – test dit website. Denne funktion har det med at give en fejl.  

Sådan, nu har du installeret Google Tag Manager på dit website, og vi kan komme i gang med at anvende værktøjet. 

Hvad er et tag i Google Tag Manager?

Før jeg viser dig nogle konkrete eksempler på, hvordan du kan anvende Google Tag Manager, så er det nødvendigt, at du ved, hvad de forskellige funktioner tilbyder. Det første jeg vil forklare, er et Tag.

Et Tag er et kodestykke, der eksekveres på dit website eller anden platform.

Tags kan bruges til en lang række forskellige ting, men de fleste af de tags, der bruges i Tag Manager, er designet til at sende oplysninger fra dit website til en tredjepart. Eksempelvis et Google Tag til Google Analytics eller et cookie consent tag til at indsamle samtykke ift. GDPR

Google Tag Manager - Triggers

En Trigger bestemmer, hvornår dine tags skal eksekveres.I Google Tag Manager registrerer en trigger bestemte hændelsestyper på et website.

Altså fungerer en trigger som en betingelse, der skal opfyldes, før en tag aktiveres. Denne trigger kan indstilles til at reagere på forskellige brugerinteraktioner, såsom rulning på en side, visning af videoer, eller tilpasning af indhold. Dette gør det muligt at indsamle specifikke data og tilpasse brugeroplevelsen baseret på disse interaktioner.

Google Tag Manager - Variabler

Variabler er funktioner, som henter dynamiske data ind fra din hjemmeside.

Variabler benyttes ofte til at konfigurere triggers og specificere præcis, hvilke data dine tags skal behandle og videresende.

Eksempelvis specifikke classes/ID’er på knapper, form ID’s, Page URL osv.

Variabler i forbindelse med tags og triggers kan eksemplificeres således: 

gtm variabler

Hvis jeg nu vil implementere et Google Ads Conversion tag, så kunne det eksempelvis se således ud:

gtm_variabler

GTM - Mapper

Mapper anvendes, som i stort set alle andre tilfælde til at forbedre struktureren og derved overblikket. I forbindelse med Google Tag Manager anvendes mapper til at forbedre overblikket over alle dine tags og triggers. 

Du kan altså strukturere dine tags og triggers i forskellige mapper efter eget behov. Eksempelvis kan du indsætte alle tags og triggers, som har noget med Google Analytics at gøre i en mappe, som hedder GA4 (Google Analytics 4). 

mapper_gtm

Som du kan se bliver det hurtigt ret uoverskueligt at danne overblikket over alle dine tags og triggers. Mapper er derfor en god idé, især hvis du arbejde på et organisationsniveau, hvor andre også har adgang til virksomhedens Google Tag Manager. 

GTM - Skabeloner

Den sidste funktion blev introduceret i 2019 og hedder skabeloner/templates. 

Skabeloner giver dig mulighed for at lave dine egne tags, såfremt du ikke kan finde et tag i det tilgængelige bibliotek, som du har brug for. Dette kunne eksempelvis være den populære Meta pixel (ja, Google og Meta bliver nok aldrig gode venner). 

Du kan altså gemme dit tag (omkrig Meta Pixel), som en skabelon, så du kan genbruge tagget, eller andre i din organisation kan benytte det.  

Hvis du ønsker at blive klogere på, hvordan du anvender skabeloner, så kan du læse mere på Googles developer side her

Populære Google Tag Manager konfigurationer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Opsæt GA4 med GTM

Der kan være flere årsager til ikke at integrere Google Analytics eller andre platforme via en manuel opsætning. Eksempelvis ved at indsætte scripts direkte i kildekoden. Det kan også være, at du ikke har adgang til kildekoden eller har høj fokus på hastighed. 

Uanset årsagen, så er det en væsentlig fordel at integrere via Google Tag Manager, og Google Analytics 4 er i den grad oplagt, og heldigvis ligetil. 

Du kan i min guide til Google Analytics 4 læse, hvordan du forbinder GA4 via GTM her.

Aktiver klik variabler i GTM

En af de første ting jeg vil anbefale dig at gøre, efter at have oprettet en Google Tag Manager konto, er at aktivere datavariablerne vedr. kliks. 

Dette gør du ved at trykke på “Variabler” i venstre sidemenu, og derefter på “Konfigurer”. Vælg derefter alle datavariabler, hvor der står noget med klik. 

Efter du har krydset alle felterne af, behøver du ikke at trykke gem. Google Tag Manager gemmer automatisk dine afkrydset felter. 

Du er selvfølgelig velkommen til at afkrydses alle felter med det samme – det påvirker ikke dine tags eller triggers på nogen måde, før du anvender variablerne. Kliks er dog de mest anvendte variabler, da de benyttes til utrolige mange ting – eksempelvis køb, interne og eksterne links mv. 

klikvariabler i gtm

Opsæt Datalayer med Google Tag Manager

Hvis dine besøgende har mulighed for at købe noget på dit website, eksempelvis hvis du har en webshop, så er et datalag en nødvendighed for at kunne sende præcise data til Google Analytics 4. 

Det kan også være, at du blot har reklamer på dit website. For at vide, hvor meget du tjener pr. klik, så er et datalag nødvendigt at opsætte. 

Hvad er Data layer / datalag?

Data laget er en slags digital “opslagstavle”, som Google Tag Manager og gtag.js bruger til at sende information til forskellige mærkater (tags) på din hjemmeside. Du kan tænke på det som en mellemmand, der hjælper med at organisere og sende vigtige oplysninger om, hvad der sker på din hjemmeside.

For eksempel, hvis du har en reklame, der skal vises, når en kunde har købt for mere end 100 dollars, eller når en bestemt knap bliver trykket på, så kan data laget hjælpe med at fortælle reklamen, at “nu er det tid til at blive vist”. Data laget kan indstilles til at holde øje med disse specifikke hændelser eller værdier, som f.eks. det totale købsbeløb.

Data laget er opbygget i et format, der hedder JSON, som er en måde at organisere data på, så det er nemt for computere at forstå og arbejde med. Forestil dig det som en meget velorganiseret liste, der gør det nemt at finde præcis de oplysninger, du har brug for.

Opsæt Data Layer med Google Tag Manager

Begivenheder eller variabler kan sendes via data laget, og udløsere kan opsættes baseret på værdierne af variablerne.

For eksempel, hvis du aktiverer et remarketing tag, når værdien af purchase_total er større end $100, eller baseret på specifikke begivenheder, f.eks. når en knap klikkes, kan dit data lag konfigureres til at gøre disse data tilgængelige for dine tags. Data lagets objekt er struktureret som JSON. For eksempel:

				
					{
  event: "checkout_button",
  gtm: {
    uniqueEventId: 2,
    start: 1639524976560,
    scrollThreshold: 90,
    scrollUnits: "percent",
    scrollDirection: "vertical",
    triggers: "1_27"
  },
  value: "120"
}
				
			

For at sende disse data til Google Analytics 4, skal du oprette et data lag. Den fremhævede kode nedenfor viser, hvor data laget etableres, før Tag Manager indlæses.

				
					<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
</script>
<!-- Google Tag Manager -->
<script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start':
new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0],
j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src=
'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
})(window,document,'script','dataLayer','GTM-XXXXXX');</script>
<!-- End Google Tag Manager -->
				
			

Hvis du ønsker at lære mere om Google Tag Manager, kan du læse meget mere på Googles Developer platform her

Hvad synes du om denne artikel?

Klik på en stjerne for at bedømme

Bedømmelser 4.5 / 5. Antal bedømmelser 2

shopify logo

Få 3 dage gratis med Shopify

+ 1 måned for kun 1$

nordicway

Billig startpakke med NordicWay

Webhosting for kun 9,5 kr. pr. md.

elementor

Byg din hjemmeside med Elementor

Elementor PRO- kun 33 kr. pr. md.