Kender du dine besøgende eller dine kunder? Forestil dig, at du kunne finde ud af præcis, hvorfor dine besøgende ikke klikker på det du ønsker på din hjemmeside.
Hvad grunden præcis er, hvorfor dine kunder ikke konvertete og køber dine produkter på din webshop. Det kan Hotjar hjælpe dig med, via heatmapping, skærmoptagelser og adfærdsanalyser.
Min guide til Hotjar giver dig indblik i, hvordan du kan benytte værktøjte til at få mest ud af dine besøgende og dine kunder. Lige fra, hvorfor du skal benytte værktøjet til, hvordan du benytter det mest optimalt.
Hvad er Hotjar?
Hotjar er et kraftfuldt værktøj, der er designet til at forbedre brugeroplevelsen på websites. Det giver en dybdegående indsigt i, hvordan besøgende interagerer med et website, hvilket gør det til et uvurderligt værktøj for webudviklere, UX-designere, og digitale markedsførere.
Hotjar er en omfattende analyse- og feedbackplatform, der hjælper med at forstå brugeradfærd og forbedre website performance. Det kombinerer både kvalitative og kvantitative dataindsamlingsmetoder, såsom heatmaps, sessionsoptagelser, feedback-poller og undersøgelser. Denne kombination giver en unik indsigt i, hvordan brugere rent faktisk oplever et website.
Fordele ved Hotjar 👍
- Hotjar giver en dyb indsigt i, hvordan brugerne interagerer med dit website. V
- Sessionsoptagelser fra Hotjar giver mulighed for at observere brugernes navigation i realtid.
- Hotjar's feedback-værktøjer, såsom polls og undersøgelser, giver direkte brugerfeedback.
- Ved at forstå og forbedre brugeroplevelsen, kan Hotjar hjælpe med at øge konverteringsraterne.
- Indsigter fra Hotjar kan bruges til at guide produktudvikling og designbeslutninger.
- En forbedret brugeroplevelse fører ofte til længere besøgstid og lavere bounce rate, hvilket er positive signaler til søgemaskiner.
Sådan bruger du Hotjar
Start med at oprette en gratis konto hos Hotjar her.
Tilmeld dig enten via Google, Facebook eller med E-mail. Det er 100% gratis at oprette en bruger på Hotjar, og du begynder først at betale for noget, når du direkte har valgt en pakke-løsning.
Når du har oprettet og aktiveret din bruger, så er det tid til at implementere Hotjar på dit website. Du skal have adgang til selve kildekoden på digt website – frygt ej, du skal blot kopiere og indsætte dette script:
Hvis du ikke ved, hvordan du tilgår kildekoden, så viser jeg dig, hvordan du gør på henholdsvis WordPress/WooCommerce og på din Shopify webshop herunder.
Installer Hotjar på dit WordPress website
For at implementere Hotjar på din WordPress hjemmeside eller WooCommerce webshop, så skal du starte med at kopiere scriptet, fra Hotjar, som jeg viste dig i forrige afsnit.
Dernæst skal du tilgå kildekoden. Afhængig af, hvilket WordPress tema du anvender, så er der flere steder du kan tilgå koden. Den mest normale adgang finder du ofte via sidemenuen. Tryk på “Udseende” og derefter på “Editor til temafiler”.
Tilgå derefter filen “header.php” i højre sidemenu og find så “<head>.
Kopier scriptet ind mellem <head> of </head>. Således:
Tryk “Gem” nederst og gå tilbage til Hotjar dashboard. Du kan nu verificere, om dit script er korrekt indsat.
Du får en succes meddelelse, såfremt dit script er korrekt indsat.
Nu er du klar til at anvende alle funktioner i Hotjar – mere skal der ikke til.
Installer Hotjar på din Shopify webshop
Hvis du har en Shopify webshop, så kan du tilgå kildekoden via administrationspanelet. Så log ind på din Shopify webshop, og klik på “Online Store”. Klik derefter på “Themes”.
Klik nu på de tre prikker “…” og “Edit code”.
Søg efter “<head>” og indsæt dit script mellem <head> og </head>.
Sådan her:
Tryk “Gem” nederst og gå derefter tilbage til dit dashboard på Hotjar og verificer. Du får en succes meddelelse, hvis dit script er indsat korrekt.
Hvad kan Hotjar optimere på dit website eller webshop?
Som skrevet tidligere, så er der hovedsagelig tre funktioner, som danner fundamentet for Hotjar. Disse tre funktioner er skærmoptagelser af besøgende på dit website/webshop, heatmapping samt dybdegående adfærdsanalyse.
Disse tre funktioner giver dig indblik i, hvordan dine besøgende/kunder agere på dit website/webshop, og dermed kan du øge konverteringsraten gevaldigt.
Jeg gennemgår alle tre funktioner herunder.
Optag dine besøgende med Hotjar
Optagelser af dine besøgende starter automatisk efter du har implementeret dit script på dit website.
For at tilgå skærmoptagelser, skal du logge ind på Hotjar, og via venstre sidemenu skal du trykke på “Recordings”.
Her får du en liste over alle de optagelser, som er foretaget.
Klik “Play” ud for hver optagelse for at se dem. Bemærk, at Hotjar giver dig en indicator over, hvor musen også bevæges på dit website.
Relevans indikeres samt en masse andre oplysninger ud for hver optagelse.
Jeg kigger ofte efter den tid (duration), som hver optagelse er, da jeg ofte er interesseret i dem, som har besøgt mange sider samt anvendt forholdsvis meget tid. Netop fordi, at det ofte indikere, at de enten er interesseret i noget, som fungere godt på dit website, eller de er blevet forvirret over strukturen eller rejsen til den konvertering, som du ønsker.
Find ud af, om dit checkout-flow fungere
Relevans er ofte en indikator for, om du reelt kan bruge optagelsen til noget.
Hvis du har en webshop, vil de optagelser med en relevans med “High” ofte være fordi, at en konvertering, som eksempelvis “Purchases/køb” ikke er sket.
Dette er ofte når besøgende har lagt et produkt i kurven, men ikke har foretaget selve købet.
Du kan så via optagelsen se, om det er checkout flow som går galt – hvis eksempelvis de har lagt et produkt i kurven, fortsat købet, men går i stå i dit checkout-flow.
Hvorvidt der er noget galt med dit flow indikeres ofte, hvis musen svæger meget rundt. Dette kan eksempelvis være fordi, at strukturen ikke er overskuelig, knapper (CTA’er) ikke er synlig nok eller, i værste fald, hvis moms og fragt gør, at prisen bliver for høj.
Det er ofte en god idé at se flere optagelser igennem, for at tjekke, om der er en sammenhæng. Hvis dette er tilfældet, så har du en indikation om, hvor du bør optimere.
Bemærk, at du er begrænset ift. antallet af optagelser i Basic-pakken (gratis version), og du er også nødsaget til at analysere optagelserne selv ved manuelt at kigge dem igennem fra enden til anden.
Heatmapping
Heatmapping er en fantastisk og brugbar funktion i Hotjar.
Heatmapping i Hotjar viser dig, hvor brugerne bevæger sig, klikker og scroller, så du kan fjerne hindringer og konvertere med sikkerhed.
Find hurtige forbedringer ved at se, hvad der fanger brugernes opmærksomhed, eller hvilke knapper og indhold de fuldstændig overser.
Heatmapping kan også give dig en forståelse af, hvad der frustrerer brugerne, og hvorfor. Du kan se et kort over alle de kliks, hvor brugerne eventuelt bliver frustrerede.
Heatmappings er tilpasset til enhver enhed og kan sammenligne brugeradfærd på tværs af desktop, mobil og tablet.
Denne tilgang giver dig en dybdegående forståelse af, hvordan brugerne interagerer med dit site, og giver dig mulighed for at optimere brugeroplevelsen på tværs af alle platforme.
Surveys - spørg dine besøgende for at optimere dit website
Med Surveys med Hotjar kan du tage beslutninger baseret på brugerinput. Glem gætværk og brug AI-drevne undersøgelser til at validere ideer og forbedre brugeroplevelsen på tværs af dit website og produkt.
Hvis du er usikker på, hvad du skal spørge om, så lad AI generere din undersøgelse. Indtast blot dit mål, og AI skaber den bedste undersøgelse for dig, eller brug en af de 40+ gratis skabeloner til at lave en på få sekunder.
Få handlingsorienterede indsigter lige ved hånden. Generer automatisk opsummeringsrapporter med AI. Identificer hurtigt problemer og lær, hvad dine brugere elsker eller hader med et enkelt blik.
Kommuniker med brugerne på relevante tidspunkter i deres rejse på dit site. On-site undersøgelser vises, når du har brug for dem. Lancér undersøgelser i din foretrukne stil: som en popup eller en knap, ved at integrere dem på dit site, eller ved at sende et link.
Forstå hvorfor brugere forlader dit site. Har du bemærket en høj frafaldsrate på en side? Send en undersøgelse til kunderne i det øjeblik de forlader.
Du kan validere dine ideer hurtigt. Test UI-designs, logoer, budskaber og mere for at opdage, hvad dine brugere kan lide (og ikke kan lide!).
Denne tilgang sikrer, at du hurtigt og effektivt kan tilpasse og forbedre din brugeroplevelse baseret på direkte feedback fra dine brugere. Ikke dage efter deres besøg, men direkte når de befinder sig i den situation, som du gerne vil teste af.
Hvad koster Hotjar?
Som udgangspunkt er Hotjar gratis. Du er dog begrænset muligheder ift. hvor hyppigt du kan benytte funktionerne samt mængde af data du kan benytte.
Derfor anbefaler jeg, som minimum at købe Plus-pakken.
Jeg gennemgår herunder, hvad de forskellige pakke-løsninger koster, og hvad du får i hver pakke.
Slutteligt giver jeg min anbefaling til den pakke, som jeg mener du får mest ud af, for pengene.
Hotjar: Basic - €0 for evigt
Hotjar, er som udgangspunkt graits. Dog er du ret begrænset ift. hvor mange sessioner (besøgendes rejse på din hjemmeside) du har dagligt. Sagt på en anden måde. Du er begrænset ift. hvor mange skærmoptagelser og heatmappings du er i stand til at foretage på dit website.
Dernæst skal det siges, at du ikke får fuld udbytte af Hotjar, da du heller ikke er i stand til at benytte deres analyseværktøj optimalt.
Eksempelvis kan du ikke analysere funnels, segmenter dine data samt undersøge, hvorfor dine kunder ikke konvertere.
I Hotjar Basic-pakken er følgende inkluderet:
Sporing af sessioner /dag: 35 Svar /måned: 20
- Ubegrænsede varmekort
- Optagelser af brugersessioner på dit website
- Opret og gem 3 undersøgelser og 3 feedback-widgets med ubegrænsede spørgsmål
- Over 40 undersøgelsesskabeloner
- 1 gratis interview fra Hotjars deltagerpool (inkl. €20 kompensation)
- Op til 60 interviews om året fra dit eget netværk
Hotjar: Plus - €32 pr. md.
Du får selvfølgelig alt, hvad der er inkluderet i Basic-pakken med Plus pakken.
I Hotjar Plus-pakken er yderligere funktionalitet inkluderet:
Sporing af sessioner /dag: 100 Svar /måned: 20
- Filtrer og segmenter data
- Events API: sporing af brugerdefinerede brugerhandlinger
Hotjar: Business - €99 pr. md.
Du får hele stort set hele pakken med Hotjar:
Business-pakken, som er følgende:
Sporing af sessioner /dag: 500 Svar /måned: 20
- Identify API: sporing af brugerdefinerede brugerattributter
- Signalering af frustration og forvirring
- Skræddersyede integrationer
Hotjar: Scale - €213 pr. md.
Med Hotjar: Scale får du alt, hvad du kunne forestille dig. Den er ideel, hvis du har et enormt stort website eller en kæmpe webshop med tusindvis af produkter.
I Scale-pakken får du:
Sporing af sessioner /dag: 1.000 Svar /måned: 100
- Tragte
- Trends
- Konsolsporing (Fejl)
- Hotjar API
- SAML single sign-on (SSO)
- Dedikeret kundesucces manager*
- Prioriteret support*
- Fuld adgang til alle funktioner
Efter at have gennemgået denne guide, bør du nu have en solid forståelse af, hvordan Hotjar kan revolutionere din tilgang til website- og webshopoptimering. Med de værktøjer og teknikker, du har lært, herunder heatmapping, sessionsoptagelser og adfærdsanalyser, er du nu udstyret til at dykke dybere ned i dine besøgendes adfærd og forbedre deres samlede oplevelse på dit site.
Hvad synes du om denne artikel?
Klik på en stjerne for at bedømme
Bedømmelser 5 / 5. Antal bedømmelser 2