Spring til indhold
« Back to Glossary Index

CPC (Cost-Per-Click) er en vigtig metrik inden for digital marketing og annoncering. Det refererer til den omkostning, en annoncør betaler hver gang, der klikkes på deres annonce på en online platform eller søgemaskine.

CPC er en afgørende faktor, når det kommer til Pay-Per-Click (PPC) annoncering, hvor annoncører betaler kun for de klik, deres annoncer modtager, i modsætning til traditionel annoncering, hvor man betaler for visninger eller eksponering af annoncen. Dette gør CPC til en mere målrettet og omkostningseffektiv annonceringsmetode, da annoncøren kun betaler for de reelle interaktioner fra potentielle kunder.

For at bestemme CPC’en for en annonce afgøres det af flere faktorer. En afgørende faktor er konkurrencen om søgeordet eller målgruppen, da mere konkurrence normalt betyder højere CPC’er. Kvaliteten af annoncen og relevansen for søgeordet eller målgruppen kan også påvirke CPC’en. Jo bedre kvaliteten og relevansen af annoncen er, desto lavere kan CPC’en være.

« Tilbage til ordbogen

Fantastiske deals: