Digital specialist

Tilbage til alle indlæg

Guide: Få styr på din markedsføring i julen

Sidst opdateret d. 23. oktober 2022

I denne guide viser jeg dig, hvordan du får styr på din markedsføring i juletiden.

Der er mange forskellige strategier og medier, som du kan anvende året rundt i din markedsføring.

Når det kommer til julen, er der dog nogle, som er mere fordelagtige end andre.

Jeg giver dig her 5 tips, som hjælper dig med at få styr på markedsføringen i julen.

Gaveguides i og op til juletiden

Giv inspiration allerede inden det store gaveræs begynder.

Hvis du kender din målgruppe godt, eller som minimum kender deres køn og aldersgruppe, så motiver dem allerede nu.

Du kan vise forskellige produkter til mænd målrettet mod kvinder der er på udkig efter en gave, og omvendt. Benyt dig eventuelt af emner som Romantiske gaveidéer til manden/kvinden eller Årets julegave til barn og baby.

Opret adskillige landingssider på din webshop, hvor du målrettet inspirerer og motiverer med udvalgte produkter.

Skab julerelateret content og brug julemagien til din markedsføring i julen

Drys julemagi og julestemning over dit content-marketing. Vær med til at skabe den gode julestemning hos dine kunder – det forventer de.

Du kan benytte en masse mærkedage, f.eks. 1. dec eller Lucia-dag, til at skabe nogle ekstra særlige – og her mener jeg, ekstra særlige tilbud.

Du kan også gøre brug af julekalenderen eller adventskalenderen. Kør eksempelvis konkurrencer hver dag eller hver søndag, eller præsenter et særtilbud hver dag (ligesom når du åbner en kalenderlåge).

Start på din e-mail markedsføring allerede inden jul

E-mail marketing er en vigtig medspiller i beslutningsprocessen. Det spiller især en vigtig rolle i juletiden, da vi her ofte bruger lidt længere tid på vores køb, end vi normalt gør.

Du kan eksempelvis motivere besøgende på dit website til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, ved at lave overskrifter som Smugkig på vores juletilbud eller Spar 10% på alle vinterstøvler.

Hvis du allerede har en masse abonnenter, så anbefaler jeg du laver automation-flows.

Et eksempel kunne være, at et automatisk e-mail flow begynder, når en af dine abonnenter har lagt et produkt i kurven på din webshop og forlader den uden at købe.

Her kunne man, et par dage efterfølgende, sende en reminder ud med de produkter som din abonnent lagde i kurven.

Hvis du ikke ved hvad automation er, eller er nybegynder inden for e-mail marketing i det hele taget, så er denne guide fra Mailchimp rigtig god.

Benyt remarketing i din markedsføring, især i juletiden

Folk skal ofte overtales mere i juletiden. Det hænger sikkert sammen med, at mange af os surfer efter det bedste tilbud, før vi krydser en gave af listen. Der bruges også tid på at efterspørge ønskelister og overveje hvilken gave modtageren bedst vil kunne lide.

Det giver et længere tilløb til det endelige køb, og derfor er det en god idé at præsentere din forretning og dine produkter flere gange i månederne op til december.

I et år hvor forbrugertilliden er historisk lav, bl.a. på grund af stigende energipriser, vil nogle folk være ekstra opmærksomme på at finde de skarpe tilbud. En måling viser at omkring hver 4. dansker, forventer at bruge færre penge på julegaver i år.

Husk dog altid, at have din målgruppe in mente når du kigger på samfundstendenser. Købsadfærd afhænger i den grad også, af hvilken type produkt du sælger.

Du kan sørge for løbende at eksponere din forretning for kunderne ved hjælp af remarketing.

Du kan benytte dig af forskellige medier, når det kommer til remarketing. Facebook, Google og E-mail marketing vil være nogle af de oplagte platforme at bruge.

Begynd i god tid – din markedsføring i julen kræver data

De større virksomheder i Danmark gør allerede brug af de første marketingtiltag op til seks måneder før d. 24 dec. Mærkedage som Black Friday er i øvrigt også med til at tyvstarte julehandlen.

For nogle er det måske overdrevet, men der er en masse forarbejde, som du lige så godt kan gøre i god tid. Det hjælper dig også med at imødekomme dine kunder, som ofte tænker på julegaverne længe før de tager den endelige købsbeslutning.

Forarbejdet kunne eksempelvis være:

Start med at indsamle data (hvis du ikke allerede gør det), og forsøg at segmentere din målgruppe. Du kan læse mere om, hvordan du benytter en Facebook pixel og segmenterer målgrupper her.

Opret og klargør landingssider og udvalgte produkter til forskellige målgrupper i din segmentering.

Klargør content og opsætning af annoncer på sociale medier.

Klargør et automation flow i din e-mail marketing.

Guides til bedre digital forståelse

Jeg forsøger at holde alle mine blogindlæg opdateret, så de matcher nutidens trends og strategier. Mit motto er, at vækst kommer gennem læring, så jeg håber, at du kan bruge mine tips og tricks.

Har du spørgsmål eller ønsker du at jeg tager et kig på din virksomheds markedsføring, så kontakt mig endelig her.

Lignende guides