Digital specialist

Tilbage til alle indlæg

Komplet guide til Facebook annoncering

Sidst opdateret d. 9. november 2022

Jeg vil påstå, at alle kan finde ud af, at lave annoncer på Facebook. Simple annoncer, som eksempelvis har til formål, at skabe trafik ind til en hjemmeside. Der er dog meget mere at komme efter, og faktisk kan du med få trylleslag både optimere resultater, men også blive klogere på din målgruppe.

Hvis du slet ikke har prøvet kræfter med Facebook annoncering før, så frygt ej. De første par sektioner i denne guide viser dig, hvordan du selv opretter en Facebook Business Manager fra bunden, en Facebook annoncekonto, og så får du også en hurtig rundtur, hvor vi kigger nærmere på de enkelte værktøjer. Senere i denne guide, vil jeg gå mere i dybden med Facebook annoncering, så du er i stand til at få mere ud af din målsætning, dit budget og samle generel viden om dine målgrupper.


Sådan opretter du en Facebook (meta) Business Manager

Facebook (meta) Business Manager er nødvendig for at komme ordentligt i gang med Facebook annoncering. Manageren giver dig mulighed for at styre alle annoncer og facebooksider fra ét sted.

Før Facebook lancerede deres Business Manager, skulle man arbejde ud fra én profil, og så give adskillige medarbejdere adgang til samme profil. Det var noget rod og slet ikke særlig sikkert, men der er heldigvis sket meget inden for de seneste par år.

Klar til at komme i gang?

Start med at besøge business.facebook.com/overview og klik på “Opret konto” øverst til højre.

Indtast et navn til virksomhedens Business Manager (eventuelt firmanavnet), dit eget navn og din arbejdsmail (jeg anbefaler at holde dine private oplysninger og arbejde adskilt), og klik på “Indsend”.

Sådan! Det kan være, at du skal bekræfte oprettelsen via et link sendt til din e-mail. Din Facebook (meta) Business Manager er nu oprettet, men er selvfølgelig helt tom, da der hverken er tilknyttet en annoncekonto eller Facebookside. Så lad os starte med at tilføje de nødvendige aktiver.

Tilføj din Facebookside til din Business Manager

Din Business Manager har ingen aktiver tilføjet endnu. Startsiden du lander på efter oprettelsen, viser dette under “Tilknyttede aktiver”.

Du kan vælge mellem 5 forskellige: sider, annoncekonti, kataloger, apps og pixels. Vi starter med at tilføje din virksomheds facebookside – hvis du ikke har en facebookside for din virksomhed eller organisation, så kan du læse mere om hvordan du opretter en facebook virksomhedsside her.

Start med at trykke på “Værktøjer til virksomheder”. Det er de små runde cirkler i venstre hjørne. Tryk derefter på “Virksomhedsindstillinger”.

Tryk dernæst på “Sider” under fanen “Konti” og tryk dernæst på “Tilføj” og vælg så “Tilføj en side”. Bemærk, at du kun kan tilføje en Facebook side, som du ejer.

Skriv navnet på din Facebook side, og vælg så siden ud fra de muligheder, som fremkommer.

Sådan! Din Facebook side er nu tilføjet i din Business Manager, hvilket betyder, at du nu kan administrere din Facebook side direkte fra din Business Manager, og endnu vigtigere, at du kan benytte din Facebook side som afsender i annoncer.

Tilføj din annoncekonto til din Business Manager

Men før du kan lave og eksekvere annoncer, skal du have opsat en annoncekonto – det indebærer tilknytning af et betalingskort, så Facebook ved hvem der skal stå for betalingen.

Under fanen “Konti”, tryk på “Annoncekonti”. Processen er stort set den samme som ved tilføjelse af en Facebook side. Tryk på “Tilføj”, og tryk dernæst på “Opret en ny annoncekonto”, såfremt du ikke har en i forvejen.

Skriv navnet på din annoncekonto – helst noget i stil med dit virksomhedsnavn, så det er nemt at overskue, hvis du på et tidspunkt tilknytter flere betalingskort/annoncekonti.

Tidszonen er som standard den tidszone, som du befinder dig i. Hvis ikke, så vælg GMT + 02:00, som er tidszonen for København.

Vælg dernæst DKK som valuta og tryk “Næste”.

Du bliver nu spurgt, om din annoncekonto vil blive brugt til din egen virksomhed eller på vegne af en anden. Det er vigtigt, at du vælger det korrekte her, da det har indflydelse på, hvorvidt andre bliver korrekt informeret om, hvorfor de får vist annoncerne fra dig. I rigtig mange tilfælde ønsker du at benytte annoncekontoen på vegne af din egen virksomhed, så vælg her “Min virksomhed” og tryk “Opret”.

Vælg nu den person, som du ønsker skal have adgang til at benytte annoncekontoen. Du kan også vælge graden af personernes rettigheder. Tryk dernæst på “Tilknyt”.

Sådan! Din annoncekonto er nu oprettet. Det sidste du mangler er, at tilknytte dit betalingskort. Tilføj kortet ved at trykke på “Tilføj betalingsoplysninger”. Det koster ingenting! Du bruger først penge når du manuelt har sat eksekveringen af din annonce i gang.


Facebook annoncering – the basics

Du har oprettet din Business Manager og din annoncekonto, og er klar til at gå i gang med Facebook annoncering. Fedt!

Før du får lov at prøve kræfter med at opsætte en annonce, så vil jeg lige gennemgå strukturen i Facebooks annonceadministrator, så dit videre arbejde forhåbentlig bliver lidt mere overskueligt.

Kampagnestruktur

Din Facebook-annonce har brug for 3 dele for at kunne eksekvere: en kampagne, et annoncesæt og en annonce. Disse 3 dele er tilsammen dét der kaldes kampagnestrukturen og egentlig grundessensen af din annonce.

Lånt fra mickyweis.dk – en anbefalelsesværdig markedsføringsspecialist.

Du har altså én kampagne, hvor du kan have adskillige annoncesæt under, som også kan indehave adskillige annoncer. Det er smart at have flere annoncesæt med annoncer under, hvis du ofte har brug for at eksekvere mod forskellige målgrupper (annoncesæt), men ønsker at samle hele eksekveringen under én kampagne (eksempelvis uge 18 tilbudskampagne).

Lad os kaste os ud i, at oprette en kampagne.

Oprettelse af annonce

Vi benytter følgende eksempel:

Som den lokale bager i byen, har du lige fået den berømte “Kanonkugle (mega-trøflen)” på hylden, og ønsker at gøre dine kunder og lokalområdet opmærksomme på dette. Til formålet har du valgt at bruge kr. 1.000.

Start med at åbne Business Manager, og tilgå din “Annonceadministrator”.

Tryk dernæst på “Opret”, den grønne knap øverst til venstre. Du får nu en masse forskellige valgmuligheder ift. din kampagnes målsætning. Vil du sende folk ind til et bestemt sted på din hjemmeside (“Trafik”)? Eller ønsker du at få flere til at købe dine produkter på din webshop (“Salg”)? Mulighederne er mange.

I vores tilfælde vil vi bruge målsætningen “Kendskab”. Man kunne fristes til at vælge “Salg”, da målet er at sælge så mange mega-trøfler som muligt, men mulighederne for denne målsætning er primært tilpasset til online salg og kommunikation.
Vi ønsker i stedet at øge antallet af kunder i vores fysiske forretning, og vil gerne lægge vægt på vores geografiske placering. Det kan vi bedre med målsætningen “Kendskab”.

Idéen er, at vi vil tage 2-3 billeder af kanonkuglen, som virkelig får tænderne til at løbe i vand, og så sørge for, at de rigtige personer ser disse – på de rigtige tidspunkter. Et par skud med en iPhone vil være tilstrækkeligt.

Efter du har valgt “Rækkevidde”, kan du navngive kampagnen, annoncesættet samt annoncerne.

Du får nu vist et overblik over din kampagne.

Start med at trykke på “Annoncesæt”, da det er det første vi skal arbejde med.

Annoncesættet er, som tidligere nævnt, fælles indstillinger til at sigte dine annoncer mod din målgruppe.

Det første du skal redigere, er hvilken Facebook side der skal stå som afsender for din annoncekampagne. Vælg den relevante Facebookside under “Kampagnenavn”. Bemærk, at du skal være administrator for siden, og have siden tilknyttet i din Business Manager.

Spring afsnittet “Dynamisk indhold” over, da vi kommer ind på det senere, og gå videre til “Budget og tidsplan”. Du kan her vælge mellem “Dagligt budget” og “Livstidsbudget”. Vælg den løsning, som passer dig bedst. Jeg opererer ofte med livstidsbudget, da jeg har det bedst med at vide det fulde beløb, som jeg ønsker at bruge.

Indtast budgettet, som du ønsker at benytte. Indtast derefter start- og sluttidspunktet for din kampagne. Jeg har valgt at bruge 1.000,- fra d. 30/06 til d. 31/08. Altså ca. kr. 500,- pr. md.

Nu begynder det sjove, nemlig defineringen af din kampagnes målgruppe. Din målgruppe kan defineres via forskellige metoder. Den metode, som jeg vil anbefale i langt de fleste tilfælde, er at udarbejde en brugerdefineret målgruppe. Dette kigger vi på i de kommende afsnit, men for nu, så benytter vi Facebooks standard funktionalitet. Målgruppen er her defineret ved fem elementer: lokation, alder, køn, målretning og sprog.
Udfyld alle fem så præcist som muligt. Du kan få en potentiel rækkevidde fra Facebook baseret på dine indtastninger. Den finder du i højre side under “Målgruppedefinition”.

Jeg har valgt, at jeg kun vil eksponere min annonce for folk, som bor eller har været i Herning-området (7400) for nylig, er mellem 20 og 65+ år gammel og må gerne være begge køn. (Vi går ud fra, at både kvinder og mænd spiser kanonkugler). Jeg har valgt en del forskellige interessepunkter inden for håndværk, tømrer, og øvrige interesser, som kunne have én eller anden forbindelse til “det at spise kanonkugler”. (Det er vigtigt for mig at nævne allerede nu, at dette IKKE er den optimale metode til at målrette din annonce. Jeg kommer ind på brugerdefinerede målgrupper, pixelopsætning m.m. senere i denne guide, som er der, hvor magien ligger).

Når du er færdig, så tryk på “Næste” nederst til højre (vi springer over “Placeringer” og “Optimering og levering”).

Du kommer nu videre til din annonce. Start med at vælge din Facebook side under “identitet”, hvis den ikke allerede er valgt på forhånd. Annoncen skal nemlig have din Facebook side som afsender. Såfremt du har en Instagram konto, kan du også vælge den her – husk, at Facebook og Instagram hænger uløseligt sammen, når vi snakker Facebook-annoncering.

Som det næste, skal du nu vælge opsætningen af din annonce. Først skal du vælge, om du vil oprette en ny annonce, benytte et eksisterende opslag fra din Facebook virksomhedsside eller et mockup fra Facebooks Creative Center. Hvis du eksempelvis har haft meget respons på et opslag vedr. kanonkugler, som allerede har et mega fedt billede, så er det måske en fordel at benytte samme opslag.

For nu, så vil vi dog oprette en ny annonce. Vælg dernæst formatet. Her kan du vælge mellem et billede/video eller en karrusel. Vi vil her vælge at bruge et billede. Vi springer “Fuldskærmsoplevelse” over for nu, men vi kommer ind på den funktionalitet senere.

I næste afsnit, annonceindhold, skal du til at indsætte/designe din annonce. Du skal designe annoncen til forskellige medier og placeringer, da hver placering har forskellige kravspecifikationer ift. størrelse. Du kan se billedespecifikationer her og videospecifikationer her.

Tryk på “Nyheder, instreamvideoer” først for at åbne de 7 placeringer. Det er en rigtig god idé, at gennemgå alle placeringer til sidst, for at tjekke om nogle enkelte billeder skal justeres ift. placeringen.

Som eksempel vil vi dog benytte samme billede på alle placeringer. Så tryk på “Rediger gruppe” ud for “Nyheder, instreamvideoer”. Tryk derefter på “Skift” for at vælge et andet billede. Du kan overføre et billede fra din enhed eller vælge et eksisterende fra din Facebook side eller mediearkiv.

Gør det samme for “Stories, IGTV, -in” og for “Søgeresultaterne, lynartikler…”

Når du har valgt det billede, som du ønsker at benytte, skal du til at skrive selve annonceteksten. Scroll derfor ned til “Primær tekst”, og skriv din annoncetekst. Der er mange opskrifter på en optimal annoncetekst, men husk altid på, at have modtageren i baghovedet når du skriver din tekst. Hvem henvender du dig til? Jeg har givet nogle hints du kan benytte:

  • Henvend dig direkte til din målgruppe, så modtageren ikke er i tvivl om at budskabet er til dem.
  • Tal direkte til modtageren, brug ikke ’’jeg’’ eller ’’man’’, brug i stedet ’’du’’.
  • Fokuser på deres problem.
  • Forklar hvordan dit produkt eller din service kan løse deres problem.
  • Ha’ en tydelig call-to-action, forklar modtageren præcist hvad de skal gøre for at tage handling.
  • Brug social proof hvis muligt.
  • Brug gerne emojis i din tekst (dog ikke for mange!)
  • Undgå stjerne-emoji (Facebooks algoritmer er for nyligt opdateret til at markere stjerne-emojis som spam)
  • Tal til din målgruppe i forhold til hvor de er i købsrejsen. Kender folk til dit produkt? Kender de til dig? Er de tidligere kunde? (at mestre dette punkt er hvad der udgør forskellen på en god annoncør og en fantastisk annoncør).

Nedenunder overskriftfeltet, er der et valgfrit felt som hedder beskrivelse. Det kan du bruge som en ekstra overskrift. Den vises typisk kun på desktop, som en grå tekst under den oprindelige overskrift.

Du skal nu indsætte linket, som de annonce skal henvise til. Indsæt URL’en under “Webadresse”. Du kan vælge at vise selve URL’en i annoncen, hvis du ønsker det, under feltet “Vis link” samt den CTA-lyd, som linket skal have. Jeg har i det her tilfælde valgt “Se mere”, da man ikke kan købe selve kanonkuglerne på hjemmesiden. Lad os lege, at der i stedet er et galleri med lækre billeder af kagerne – så er “Se mere” jo meget relevant. Du kan ikke skrive en valgfri CTA-tekst, men der skule være nok muligheder til, at du finder en ordlyd, som er relevant for din annonce.

Såfremt din annonce skal henvende sig til flere lande (på flere sprog), kan du selv skrive dine egne oversættelser under punktet “Sprog”. Det er dog ikke relevant i dette tilfælde, og vi vil ikke komme ind på denne funktionalitet i denne guide.

Slutteligt skal vi vælge, hvordan vi ønsker at spore vores annonce. Den mest effektive metode er via den berømte Facebook-pixel, som du måske har hørt om. Det er uden tvivl her, at magien ligger ifm. at optimere dine annoncer, og til at blive klogere på min målgruppe. Da vi ikke har lavet nogen pixel endnu, springer vi over sporingen for nu – du vil blive nød til at vælge “offlinehændelser” for nu, da det er den eneste metode Facebook kan give dig annonceresultater. Bare rolig, vi kommer ind på oprettelse, implementering og håndtering af Facebook pixel senere.

Sådan! Du har nu lavet din Facebook annonce og kan påbegynde eksekveringen af den. For at godkende og igangsætte annonceringen skal du trykke på den grønne knap “Offentliggør”.

Hvis du har indtastet de samme informationer som mig, så eksekveres din annonce ud fra følgende parametre:

Budget:
1750,-

Eksekveringsperiode:
30-06/2021 – 31/07-2021

Målgruppe:
Lokation = Danmark
Alder = 18 – 65+
Køn = Alle køn
Detaljeret målretning:
ingen specifikke

Sprog:
Alle sprog

Placering:
Automatisk placering

Mål:
verdensbedsteis.dk

Denne annonce kan umiddelbart give okay resultater, men det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi skyder med spredehagl. Forstået på den måde, at målgruppen er meget bred, og at vi ikke har baseret målsætningen på nogen som helst data, såsom hjemmesidebesøg, Facebook følgere osv. Netop her kommer Facebook pixlen i spil, men også mange andre seje tricks. I næste afsnit vil vi kigge nærmere på, hvordan man bliver klogere på sin(e) målgruppe(r), og hvordan man forbinder indsamlede data med eksekveringen af sine annoncer.


Målgrupper, pixelopsætning m.m.

Det mest værdifulde stykke arbejde du kan lægge i din Facebook annoncering, er arbejdet med dine målgrupper. Altså, hvordan du indhenter brugbar data til at blive endnu klogere på dine målgrupper, og hvordan du så benytter de data i din annoncering. Det bedste sted at starte, er derfor med Facebook Pixlen.

Hvad er en Facebook pixel?

En Facebook Pixel er et stykke kode, som integreres på en hjemmeside, med henblik på at optimere måling af data og derved øge målsætningen af Facebook annoncer.

Koden giver Facebook mulighed for at indsamle data om hjemmesidens besøgende, herunder hvem de er (på Facebook), og hvilken adfærd de har på hjemmesiden (hvad de foretager sig/klikker rundt efter).

Med netop de data giver Facebook dig så mulighed for at lave brugerdefinerede målgrupper. Du kan f.eks. segmentere ud fra “besøgende på din hjemmeside” i løbet af de “seneste 60 dage”. En anden målgruppe kunne være: “Alle besøgende på verdensbedsteis.dk/kanonkugle” de “seneste 180 dage”. Altså jeg vil segmentere alle, som har besøgt en unik landingsside. Mulighederne er mange.

Næste skridt er så at anvende disse målgruppesegmenter i din annoncering, så du netop ikke skyder med spredehagl, og potentielt spilder dine annoncekroner. Lad os starte med at se på, hvordan du opretter en Facebook Pixel og implementerer den på din hjemmeside.

Oprettelse og implementering af Facebook Pixel

Start med at tilgå din hændelsesadministrator fra menuen i venstre side.

Tryk derefter på det grønne ikon, for at oprette en ny datakilde (Facebook Pixel).

Vælg derefter “Web”. Som sagt kan du se, at der er flere muligheder, men i dette tilfælde vælger vi at implementere det på en hjemmeside, hvorfor web skal vælges her.

Navngiv derefter din Pixel og tryk Opret pixel.

Facebook spørger dig nu, om du ønsker at benytte en af deres partnerintegrationer. Hvis du benytter CMS-systemer, så som WordPress eller Shopify kan det være en god idé, men for nu, så blot vælg at lukke vinduet. Vi vil manuelt implementere det i stedet.

Tryk på “Fortsæt opsætning af pixel” efter du har lukket vinduet, og vælg derefter “Installer koden manuelt”.

Du får udleveret et stykke kode fra Facebook. Det er denne kode, som vi manuelt skal implementere på vores hjemmeside, for at Facebook kan begynde at modtage data.

Denne kode skal indsættes i den sektion, som kaldes headeren, eller, mellem head-tag: <head> </head>. Gerne så langt oppe i headeren, som muligt (Bemærk, hvis du benytter et cookie-script, skal dette script altid være over andre scripts. Læs mere her).

Næsten alle hjemmesider har en fil, hvor headeren behandles. I WordPress hedder den fil header.php. Du kan benytte flere metoder til at finde og redigere den fil, eksempelvis via FTP eller via et plugin. Hvis du har problemer med at finde netop denne fil, så kan jeg anbefale, at du benytter dette plugin.

Når du har filen åben, skal du indsætte scriptet, eksempelvis således:

facebook_pixel_code

Tryk dernæst “Fortsæt”. Det næste Facebook beder dig om, er at tage stilling til, om du vil slå “Automatisk avanceret matching” til. Dette vil jeg altid anbefale, da det giver dig bedre muligheder, hvis du eksempelvis ønsker at køre “Remarketing”. Hvorfor sige nej til endnu mere data? Vælg dette til, og tryk på “Fortsæt”.

Dine hændelseskoder skal tilføjes nu. Det er så du kan blive klogere på dine besøgendes adfærd. Tryk på “Åben værktøjet til opsætning af hændelser” og indtast din hjemmesides URL. Facebook scanner nu dni hjemmeside, og vil give dig anbefalede hændelser, som du kan tracke.

Hvis du lige har implementeret koden til Facebook pixlen, så afvent lidt. Faktisk, kan der gå op til 24 timer, før Facebook opfanger, at koden er implementeret. Det går dog ofte hurtigere. Prøv at afvent 15 minutter, lav en ny kop kaffe, og prøv at se, om Facebook ikke scanner med bedre resultat, ved at indtaste adressen igen.

Når Facebook har scannet din hjemmeside for potentielle hændelser, skal du trykke på “Næste”.

Facebook skal nu verificere din hjemmeside af sikkerhedsmæssige årsager. Tryk på “Verificer domæne”, dernæst tryk på “Tilføj” og indtast URL’en på din hjemmeside.

For at verificere din hjemmeside, skal du vælge hvilken metode du ønsker at benytte. Vi vil i dette eksempel vælge at gøre det via et meta-tag. Du er flere muligheder, blandt andet via DNS.

Start med at kopiere meta-tagget, og find derefter din header-fil igen, hvor du også indsatte scriptet fra Facebook. Indsæt meta-tagget hvir som helst inden for <head> tagget og gem header-filen.

Tryk derefter på “Verificer domæne” for at tjekke, om dit meta-tag er indsat korrekt. Hvis Facebook har verificeret domænet, kan du fjerne meta-tagget fra din header-fil igen.

Det sidste punkt er ikke nødvendigt, men iOS seneste opdatering ift. GDPR har givet Facebook udfordringer med at håndtere data korrekt. Ved at konfigurere webhændelser med Facebooks protokol til aggregeret hændelsesmåling kan du øge chancerne for, at data på iOS enheder ikke går tabt.

Klik på knappen “Konfigurer webhændelser” og indtast din URL. Ofte giver Facebook besked om, at der er 0 ud af x antal hændelser konfigurerede. Klik på “Administrer hændelser” for at udvælge de, som vi ønsker at måle på.

Tryk derefter på “Tilføj begivenhed”. Start med at vælge de pixel, som du ønsker at konfigurer hændelser/begivenheder fra. Vælg dernæst hvilken “hændelse” du ønsker – eksempelvis “Visning af indhold”. Tilføj den ved at trykke på “Anvend”. Fortsæt således med de begivenheder/hændelser du ønsker.

Du er nu færdig med at implementere din Facebook Pixel. Tryk på “Gå til pixeloversigt” for at se dine data fra din pixel.

Så nu da vi har en masse data fra besøgendes adfærd på vores hjemmeside, hvordan benytter vi så alt den data i vores annoncering? Der er adskillige måder vi kan benytte disse data på, men en af de mest effektivere og givende metoder, er ved at benytte ” brugerdefineret målgrupper “.

Brugerdefineret og kopidefineret målgrupper

Kunne det ikke være sejt, hvis du eksempelvis kunne inddele din målgruppe i specifikke segmenter? Eksempelvis hvis du kunne samle alle besøgende, som KUN har besøgt en specifikt landingsside, eller som har besøgt din hjemmeside inden for de seneste to måneder? Eller omvendt, ekskluder dem, som har besøgt din hjemmeside de eneste to måneder og som ikke har besøgt en specifikt landingsside?

Ved at anvende brugerfineret målgrupper øger du succeskriterierne ved at nedsætte chancen for at spilde annoncekroner på irrelevante personer. Kort sagt, så får du altså mere for pengene.

Lad os starte med at se, hvordan magien virker. Vi vil i dette eksempel lave to målgrupper.

Én målgruppe, som indeholder alle besøgende, som har besøgt min hjemmeside de sidste 60 dage. Det vil sige, at jeg benytter data fra min Facebook Pixel, som vi implementerede på min hjemmeside.

Dernæst vil jeg bede Facebook om at oprette en kopidefineret målgruppe af min brugerdefineret målgruppe. Det betyder, at jeg beder Facebook om at finde personer på Facebook, som ligner den målgruppe, som jeg har specificeret i min brugerdefineret målgruppe.

Lad os starte med den brugerdefineret målgruppe. Først tilgå “Målgrupper” i menuen

facebook brugerdefineret målgruppe

Og tryk derefter på “Opret målgruppe” og vælg “Brugerdefineret målgruppe”

facebook brugerdefineret målgruppe

Vælg her “Website” da vi jo gerne vil udarbejde en målgruppe baseret på vores besøgendes adfærd (altså via Facebook Pixlen).

facebook målgruppe

Du har nu forskellige muligheder for at opsætte og specificere din målgruppe. Vi vil i dette tilfælde vælge at basere målgruppen ud fra vores pixel, så under kilde vælger du “verdensbedsteis.dk – pixel” eller den pixel, som du selv har oprettet.

Under begivenheder vælger du “Alle besøgende på websitet” og skriver 60 under fastholdelse. Det betyder, at vi kun vil have med data at gøre fra de sidste 60 dage. Vælg et målgruppenavn, eksempelvis “Alle besøg de sidste 60 dage” og tryk på “Opret Målgruppe”.

Sådan! Du har nu oprettet en “Brugerdefineret målgruppe”, som du nu kan anvende i din annoncering. Som jeg skrev i starten af dette afsnit, så vil vi oprette en målgruppe mere. Nemlig en kopimålgruppe af vores brugerdefinerede målgruppe.

Hvis du har gjort, som jeg viste i ovenstående tilfælde, så burde du gerne få denne succesmeddelelse, hvor Facebook faktisk allerede er på forkant med at spørge, om du har lyst til at oprette en kopimålgruppe.

facebook målgruppe oprettelse

Så tryk her på “Opret en kopimålgruppe”.

Under “Vælg kilde for din kopimålgruppe” vælger du den brugerdefinerede målgruppe, som du lige har oprettet. Den findes måske under fanen “Andre kilder”.

Dernæst vælger du det geografiske område, som du ønsker at samle personerne inden for. Jeg har blot valgt Danmark, men du har mulighed for at skrive postnumre, regioner osv.

Under “Vælg størrelse på målgruppe” vælger du 1, og 1% procent. 1% betyder, at Facebook vil finde personer, som ligner din brugerdefineret målgruppe mest. Jo højere procent, og mere afvigende. Trk på “Opret kopimålgruppe” når du er færdig.

kopimålgruppe facebook

Det betyder nu, at jeg har følgende målgrupper jeg kan anvende i min annoncering.

1. Brugerdefineret målgruppe: Som indeholder de personer som har besøgt min hjemmeside de sidste 60 dage.

2. Kopimålgruppe: Som indeholder personer, som ligner de personer, som jeg har data på i min brugerdefineret målgruppe, mest.

Det betyder, at jeg potentielt kan annoncere ud til folk, som har besøgt min hjemmeside de seneste 60 dage, og til personer, som ikke har besøgt min hjemmeside, men alligevel ligner de personer rigtig meget, som har besøgt hjemmesiden.

Det er en rigtig sej segmentering, fordi jeg jo ikke behøver at have data på alle personer, som potentielt kunne finde på at købe mine ydelser eller varer. De behøver ikke at have besøgt min hjemmeside for at modtage min annonce, da jeg går ud fra, at alle mine potentielle kunder nok har nogenlunde samme adfærd, selvom det ikke er alle, som har vist interesse for min virksomhed.

Guides til bedre digital forståelse

Jeg forsøger at holde alle mine blogindlæg opdateret, så de matcher nutidens trends og strategier. Mit motto er, at vækst kommer gennem læring, så jeg håber, at du kan bruge mine tips og tricks.

Har du spørgsmål eller ønsker du at jeg tager et kig på din virksomheds markedsføring, så kontakt mig endelig her.

Lignende guides