Digital specialist

Tilbage til alle indlæg

Komplet guide: Google Search Console

Sidst opdateret d. 12. oktober 2022

I denne guide til Google Search Console viser jeg dig, hvordan du tilføjer dit domæne.

Du får en forklaring på, hvorfor dette redskab er uundværligt, i forbindelse med SEO.

Slutteligt, så giver jeg dig et detaljeret overblik over alle de seje værktøjer, som Google Search Console tilbyder.

Når du har læst denne guide, vil du have alle de informationer du skal bruge, for at få mest mulig ud af Google Search Console.

Lad os komme i gang.


Tilføj og godkend dit domæne til Google Search Console

Det første du skal gøre, er at besøge Google Search Console her.

Klik på “Start nu” og log ind med din Google konto. (Hvis du ikke har en google konto, kan du oprette en gratis her).

Sådan. Nu har du adgang til Google Search Console.

For at tilføje dit domæne, skal du trykke på top-menuen i venstre side, og dernæst trykke på “Tilføj ejendom”.

Du har to typer af ejendomme, som du kan tilføje. Et domæne, og et webadressepræfiks.

En domæne-ejendom betyder, at du tilføjer alt på domænet. Dvs. alle underdomæner osv.

Webadressepræfiks er kun for selve domænet, og alle undersider dertil. Altså, ditdomæne.dk/ – plus alt efter /.

google search console guide

Vælg én af mulighederne (jeg vil forklare begge metoder herunder), og indsæt adressen fra dit domæne.

Guide til GSC: Ejendomstype (domæne)

Hvis du vælger ejendomstypen domæne, skal du indtaste dit domæne uden http/https og uden www.

Når du har indtastet adressen, klik “Fortsæt”. Du vil nu se dette billede:

google search console - dns registrering

Du skal nu bekræfte, at du ejer domænet (eller er ansvarlig). Dette gøres via DNS-registrering. (Hvis du ikke ved, hvad DNS er, og ønsker at vide mere herom, så læs min DNS-guide her).

Det første du skal, er at logge ind hos din domæne udbyder. Altså der hvor du er hosted (luk ikke vinduet ned i Google Search Console – vi skal kopiere TXT-registreringen, som vist på ovenstående billede).

Din hostudbyder har stort set altid et kontrolpanel til rådighed. (Hvis du ikke ved, hvem der har administration over dit domænes DNS, så har vedkommende, som har opsat din mail, 9 ud af 10 gange adgang).

Jeg har selv hos Simply.com, så jeg vil bruge et eksempel fra deres kontrolpanel. One.com, GoDaddy og de andre store drenge, har stort set et kontrolpanel magen til.

Når du har logget ind i kontrolpanelet hos din hostudbyder, skal du finde DNS-administration. Når du åbner DNS-administrationen skulle det gerne se nogenlunde således ud:

google search console guide dns registrering

Alle disse tabeller er “DNS records” i forskellige typer.

Google Search Console vil,som sagt, gerne have at vi registrer domænet via DNS. Så vi skal lave en DNS-record.

Tryk på “Tilføj record”.

Vælg “TXT” under type.

TTL er helt fint med 3600 (betyder 3600 sekunder før potentielt aktivering).

Navn skal være dit domæne (uden https eller www).

Værdien skal være den TXT-registrering du har fået udleveret fra Google Search Console (I det vindue, som jeg bad jeg holde åbent).

Gå tilbage til Google Search Console, kopier værdien og indsæt den i dit DNS-panel.

Din TXT-record skal se ca. således ud:

google search console dns registrering

Når den er oprettet kan du gå tilbage til Google Search Console, og trykke på “Bekræft”.

Der kan gå op til en times tid før dine DNS ændringer træder i kraft. Du kan dog godt begynde at udforske mulighederne og funktionerne.

Under top menuen i venstre side vil du nederst kunne se din ejendom – og om den er bekræftet eller ej.

Guide til GSC: Ejendomstype (webadressepræfiks)

For at tilføje din ejendomstype som en webadressepræfiks, skal du indtaste dit domæne. Kopier eventuelt hele adresselinjen på din hjemmeside, så du er sikker på, at du får https med.

Når du har indtastet URL’en og trykket på “Fortsæt” ser du nedenstående:

google search console webadressepræfiks

For at tilføje domænet til Google Search Console, skal du bekræfte, at det er dig, som har ejerskab over domænet. Dette håndteres via en HTML fil med et unikt ID, som skal uploades til dit webhotel via FTP.

For at kunne uploade filen til dit webhotel, skal du have adgang via FTP.

Du finder FTP-adgang hos din hostingudbyder, ofte via deres kontrolpanel. De fleste udbydere tilbyder en form for “File Manager”.

Hvis du kun kan få FTP-oplysinger, kan dubenytte FileZilla eller Total Commander, som alle er udemærket FTP-programmer – og så er de gratis.

Download filen og upload den til dit webhotel. (Luk ikke vinduet med Google Search Console).

Filen skal uploades i roden (root) af dit webhotel – altså ikke i nogen undermappe. Dvs. efter ditdomæne.dk/.

Vend tilbage til Google Search Console, og tryk på “Bekræft”.

Der kan gå op til en time før Google registrerer filen og bekræfter domænet.

Når dit domæne er bekræftet, er du klar til at gå i gang med Google Search Console.

Hvis du undrer dig over, hvorfor det er nødvendigt at foretage denne bekræftelsesmetode, kan du læse mere om det direkte fra Google her.


Overblikket – guide til Google Search Console

Start med at tilgå dit dashboard her. Det skulle gerne se nogenlunde således ud:

google search console guide overblik

4 bokse bliver her vist, og de giver et godt og hurtigt overblik over din hjemmesides effektivitet, indeks, brugeroplevelse og forbedringer.

Effektivitet i Google Search Console (guide)

Den første boks viser et overblik over dit domænes effektivitet i en given (valgfri) periode. Du kan tilgå dit domænes effektivitet via menuen i venstre side eller ved at trykke på “Hele rapporten” i boksen.

Dit domænes effektivitet måles i 4 forskellige kategorier.

Hvis du klikker på “Effektivitet” i venstre sidemenu eller på “Se hele rapporten” vil du se noget i stil med dette:

google search console - effektivitet

De fire bokse over grafen er din hjemmesides effektivitet.

Samlet antal klik betyder, hvor mange klik Google har registreret ind til din hjemmeside.

Samlet antal eksponeringer er, hvor mange gange din hjemmeside er eksponeret i søgeresultaterne.

Den gennemsnitlige CTR (Click Through Rate) er så, hvor mange af de eksponeringer, som er ført til et klik ind til din hjemmeside. Altså “Samlet antal klik” / “Samlet antal eksponeringer” * 100% = CTR.

Slutteligt er der den gennemsnitlige postion. Det betyder, hvor højt i søgeresultaterne din hjemmeside ligger, når de fremkommer i søgeresultaterne. Eksempelvis kunne din gennemsnitlige position være 21,2.

21,2 betyder, at du gennemsnitligt fremkommer på side 2 øverst på Google, når din hjemmeside fremkommer i søgeresultarene. Der er 10 pladser på hver side på Google. Altså er 21,2 på side 2, øverst.

Du har yderligere 6 faner i bunden, som kan komme dig til gavn – især, hvis du kigger med SEO-øjne.

Forespørgsler i Google Search Console

Forespørgsler er søgeudtryk, som har genereret eksponeringer af dit domæne i Googles søgeresultater.

google search console guide  forespørgsler

Du kan se, hvor mange gange dit domæne er blevet eksponeret på disse søgeudtryk og, hvor mange klik ind til dit domæne de har genereret.

Det er et stærkt værktøj, da du eksempelvis ikke kan få disse via Google Analytics. De andre faner vil jeg ikke komme nærmere ind på, da jeg tror du bliver klogere ved selv at klikke rundt.

Indeks i Google Search Console

Den næste boks på oversigten er “Indeks”. Indeks giver dig et overblik over alle de sider, som Google har indekseret på deres søgemaskine samt alle de sider, som ikke er indekseret. Der er eksempelvis 404 sider, som vi gerne vil have eksistere, men ikke skal fremkomme i søgeresultaterne.

indeks google search console guide

Brugeroplevelse i Google Search Console

Brugeroplevelse giver dig et overblik over, hvor mange sider der er mobilanvendelige, og om der eventuelt er nogle problemer.

google search console guide

Du kan klikke dig ind på statistikkerne, og se endnu mere specifik information om unikke sider m.m.

Forbedringer i Google Search Console

Det sidste felt på oversigten, er data om eventuelle implementeringer, som vil forbedre dit website.

I mit eksempel herunder foreslår Google, at jeg indsætter “Brødkrummestier” og et “Søgefelt” på mit website.

forbedringer google search console

Jeg plejer at sige, at disse forbedringer mere skal ses som potentielle muligheder for optimeret brugeroplevelse, men tag altid størrelsen af dit website med i ligningen.


Undersøgelse af web-adresse i Google Search Console (guide)

Klik ind på “Undersøgelse af webadresser”, og du vil finde en af de bedste værktøjer i Google Search Console, efter min mening.

Google Search Console undersøgelser af webadresse

Som udgangspunkt, kan du finde ud af, om en specifik webadresse fra dit domæne bliver vist på Google. Hvis den ikke bliver vist, kan du finde årsagerne til, hvorfor.

Jeg vil give et positivt og et mindre positivt eksempel.

Hvis vi starter med de positive resultater, og undersøger https://mortenbaek.dk/, ser vi følgende resultat.

google search console guide

Siden findes altså på Google.

Siden er indekseret – dvs. Google har registreret et sitemap.

Eventuelle forbedringer for bedre indeksering, eller “regler” for optimal indeksering, er:
Mobilvenlighed, breadcrumbs (brødkrummestil) og et søgefelt til websitelinks.

Et søgefelt til websitelinks er, som udgangspunkt, titlen og metabeskrivelsen du ser i søgeresultaterne. Google udvælger disse algoritmisk, men kan “kontrolleres” via værktøjer, som eksempelvis Yoast SEO.

Så ovenstående eksempel er godt og positivt.

Hvis vi ser på dette mindre positive uddrag fra en tilfældig kunde, får vi følgende problemer/udfordringer listet:

google search console - undersøgelse af webadresse

Webadressen er IKKE indekseret på google. Altså, https://miteksempel.dk/ fremkommer ikke på Google. Du kan derfor anmode Google om at indeksere den.

Den næste kasse “Dækning” betyder, at der er andre webadresser, som henviser til https://miteksempel.dk/. Det kan være andre domæner eksempelvis, som redirecter til miteksempel.dk/.

Der er ingen forbedringer at vise, da det kun er webadresser, som er indekseret, som kan få forbedringer.


Dette er enden på min guide til Google Search Console.

Jeg håber du er blevet en smule klogere på værktøjet, og hvordan du kan benytte det til at blive klogere på din placering på google.

Guides til bedre digital forståelse

Jeg forsøger at holde alle mine blogindlæg opdateret, så de matcher nutidens trends og strategier. Mit motto er, at vækst kommer gennem læring, så jeg håber, at du kan bruge mine tips og tricks.

Har du spørgsmål eller ønsker du at jeg tager et kig på din virksomheds markedsføring, så kontakt mig endelig her.

Lignende guides